چکیده:
آقای فیاض در این مقاله میکوشد مصلحتگرایی در دوران خلفا عامل اصلی وتاریخی، در شکلگیری واقعه عاشورا معرفی و با نگاهی جامعهشناسانه، تبدیل شدن حکومتالاهی را به سلطنت موروثی؛ از پدیدههای مصلحتطلبی مسلمانان در صدر اسلام بشناساند.
خلاصه ماشینی:
مصلحتطلبی و موروثی شدن حکومت ابراهیم فیاض ایران، ش 4123، 28/10/1387 آقای فیاض در این مقاله میکوشد مصلحتگرایی در دوران خلفا عامل اصلی وتاریخی، در شکلگیری واقعه عاشورا معرفی و با نگاهی جامعهشناسانه، تبدیل شدن حکومتالاهی را به سلطنت موروثی؛ از پدیدههای مصلحتطلبی مسلمانان در صدر اسلام بشناساند.
در نظام ولایت فقیه شورای نخبگان در انتخاب و نظارت بر رهبری فعالانه حضور دارند وطبیعی است که باید تلاش کرد از موروثی شدن حکومت (که ظاهرا بعضی به دنبال آنهستند) پیشگیری کرد.
حضرت علی علیهالسلام نیز به شدت با مصلحتگرایی به اینمعنا به مبارزه پرداخت تا آنجا که در خطبه 126 نهجالبلاغه در پاسخ کسانی که میگفتندبه خاطر مصلحت فعلا مساوات و برابری را مسکوت عنه بگذارد، فرمود: «شما از منمیخواهید که پیروزی را به قیمت تبعیض و ستمگری به دست آورم؟» بله، مصلحتگراییدر دوره خلفای سهگانه و بهویژه پس از انتخاب معاویه به حکمرانی شام و برخورد متمایزخلیفه دوم با او و نامیدن وی به کسرای عرب، 3 نمود پیدا میکند.
اگرشورای دوره خلفا برای آقای فیاض مورد تأیید است، گفتنی است که شورای ابداعی خلیفهدوم، به گونهای برنامهریزی شده بود که نتیجه از اول مشخص بود.
در سندی دیگر آمده: «ودومی خلافت را میان شش تن شورا قرار داد تا یکی را بر این کار انتخاب کنند و گواهی دادکه اینها از اهل بهشتند و پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم به هنگام مرگ از آنها خشنود بوده است.