خلاصه ماشینی:
"در روستاهای مناطق یاد شده این باور شدیدا وجود داشته و بقایای آن هنوز نیز موجود است که نفر آخر شدن در درو گندم- البته در محدودهء یک روستا و در کشت آبی- شوم و بدشگون است و سبب مرگ همسر کشاورز و یا گاو او خواهد شد.
گاه گندم مانده و درو نا شده را با گاو«صاف کنشنگار سبقتجوئی و یاریگری در گونهای برابری که در آن یارگیری منع نشده است،با فرض روستائی با 6 کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحلهء اول:مرحلهء تمرکز و تراکم رقابتجوئی به خاطر خوانا بودن کنشنگار،از ترسیم روابط رقابتجویانه گروههای کمکی با یکدیگر خودداری شده و تنها به نمایش روابط رقابتی یکی از یاریگران(یاریگر شماره 1 از گروه الف)با سایر کشاورزان اکتفا شده است.
از دلیل و یا دلایل پیدایش رسم برابری که بگذریم،که در تاریکیهای ما قبل تاریخی گم گشته است،چیزی که برای ما مهم است دلایل تداوم این رسم است؟ آیا این رسم از نظر اجتماعی و اقتصادی زیان بخش بوده است؟ اگر چنین بود،چگونه قرنها دوام یافته است؟ آیا برابری به اجبار و یا تحریک و تشویق مالکان انجام میشده و منافعی را برای آنان در برداشته است؟ آیا برابری در هرسال سبب حذف ضعیفترین کشاورز و یا ضعیفترین بنهها و درنتیجه سبب انتخاب اصلح میشده است؟ آیا این رسم اقتدار مالکان را بزرعایا (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحلهء سوم:دو گروه«د»و«ج»نیز پس از یک دورهء رقابت به یاریگری میپردازند (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحلهء چهارم:مرحلهء ایجاد تعادل کنشهای رقابتی به نصف کاهش یافته و کنشهای رفاقتی دو برابر شدهاند."