خلاصه ماشینی:
"در اینجا شاید خواننده سئوال کند که این گفتهها چه ربطی به شخص نورانی و یا مادی دارد؟اما تنها با یک دقت میتواند دریابد که فعالیتهای شخص نورانی ذاتا فرهنگی است در حالیکه فعالیتهای شخص مادی تنها متواند صیغهای سیاسی-اقتصادی داشته باشد شخص نورانی ازاینرو که بسطدهنده است اصولا به عنوان عامل ایجاد تحول و خلاقیت عمل میکند در حالیکه شخص مادی حضوری قابض دارد و به همین دلیل تکرار از علائم حضور اوست(در اینجا باید یادآور شویم که تکرار تنها به صورت ظهور سلسلهای رفتار مشابه و متواتر نیست،بلکه آنچه که امروز به عنوان نوآوری در فضائی که در بطن آن نوعی تکرار و دانش ثابت وجود دارد و رد حقیقت نوعی مشاطه کردن ظاهری کالاست نیز خود از مظاهر تکراری خطرناک است،چراکه در این تکرار نوعی خفیهسازی و فراموشی نیز حاکم است،بقول بورخس در دنیای امروز«همهچیز ساخته میشود تا فراموش شود».
در اینجا نیز میتوان جمله فوق را چنین تفسیر کرد که دنیا همان اکنون گذراست و ارزش آن تنها در این است (به تصویر صفحه مراجعه شود) که آخرت و معنویت،یا بهتر بگوئیم معرفت به ازل و ابد در آن متجلی شود،پس دنیا اکنونی است که میتواند مظهر ازل و ابد باشد و شخص نورانی تنها از این نیرو بهرهمند است،او میتواند معنویت یا ازل و ابد را در اکنون دنیا متجلی گرداند و بدینسان حضوری مدام در تاریخ و آینده داشته باشد،البته این حضور مدام تنها از طریق تلمذ از آنچه که خلق جاودان مینامیم امکانپذیر میشود."