چکیده:
<P>«هرکس بخواهد موضوع این داستان را پیدا کند،تعقیب میشود،هرکس بخواهد نتیجه اخلاقی آن را پیدا کند،تبعید میشود،هرکس بخواهد نقشه آن را پیدا کند،تیرباران میشود.»1</P><P> سموئل کلمنس،بیشک نقطه عطفی در ادبیات آمریکا محسوب میشود.وی پس از نگارش اثری که در ادامه،تحلیل رابرتس را بر آن میخوانید،با نوشتن هکلبری فین که به زبان عامیانه2آمریکایی سخن میگوید،پایهگذار نثری شد که سالها بعد تأثیراتش را در برخی آثار نویسندگان«شوخیساز»ی چون ارنست همینگوی و کرت ونه گات و...میتوان دید.اما آنچه در اینجا مهم مینماید،بررسی این دو شاهکار ادبیات کودک و نوجوان است که به لحاظ حضور دو شخصیت تام و هک و خلبازیهایشان تا مدتی از بیم فاسد کردن اخلاق کودکان به کتابخانهها راهی نداشتند.این دو اثر،به نوعی آغاز انحطاط ادبیات اتوکشیده کودک و نوجوان است.ادبیاتی که نگران تربیت«نامناسب»کودکان و انحراف ایشان بود.ادبیاتی که آنارشی دست جمعی کودکان و به خصوص نوجوانان را با چشمانی گرد شده به تماشا مینشست و باز از یک طرف به مواعظ خود درباره مضرات چپق،لزوم سازگاری با عرف و متابعت از قوانین موجود جامعه ادامه میداد و از طرفی،با نگرشی تحولخواه،او را به بر هم زدن نظم موجود فرا میخواند.با نگاهی به«ماجراهای تام سایر»و«سرگذشت هکلبری فین»،میتوان موجودات محصول این طرز«تربیت»را دید.</P>
خلاصه ماشینی:
"این تفاوت که درک آن قطعا باید تأثیر به سزایی بر نویسندگان بیدار امروز ایرانی داشته باشد،در محدوده اثر به درک تفاوت آنچه جورج سانتایانا،نامش را«سنت نجبا»3میگذارد و نوجوان خطکشی شده و پر از تعارضی به نام تام را حاصل میدهد،با عصیان«پاپتیهای سواحل میسی سیپی»که هک نماد آن است،منجر میشود و در یک نتیجهگیری کلیتر -که منظور نظر نگارنده است-به درک ناکارآمدی ادبیات محافظهکار و«دست به سینه»که میخواهد از آینده نوجوانانی مراقبت کند که قهرمان حکایت«چشمه و تشنه»اند و صرافت ایجاد بنیان دیگری برای ادبیات بومی کودک و نوجوان منجر خواهد شد.
به عبارت دیگر،اگر بخواهیم توین را برای این بحث مصادره به مطلوب کنیم،میتوانیم بگوییم که وی با ماجراهای تام سایر،آخرین اثر درخشان دوره«ادبیات دوره محافظهکار»را مینویسد و این کار را با تمام قواعد ساختاری،اعماز انتخاب زاویه دید سوم شخص،استفاده از توصیفات مرسوم،گفتار متعارف و غیره همراه میسازد و آنگاه با نوشتن هکلبری فین،خط بطلانی بر این دوره میکشد و با به رسمیت شناختن عاملیت کودک در ادبیات خویش،دوران جدیدی را در ادبیات کودک و نوجوان آغاز میکند.
صبح روز شنبه تام غمگین،مأموریت کسلکنندهاش را شروع میکند و در حالی که دست به کار نردهها میشود که میداند همه دوستانش همان لحظه مشغول بازی در میدان شهر هستند.
بعد از آنکه آنها تقریبا سه روز در زیر زمین میمانند،تام راهی برای بیرون رفتن از غار پیدا میکند و به همراه بکی از غار خارج میشوند و به شهر میروند.
در واقع،این جایی است که تام،هک را بعد از ماجراهایی پیدا میکند و بالاخره در حالی که تام روزی سه وعده غذا میخورد،هک باید برای غذا،دستش را پیش این و آن دراز کند."