خلاصه ماشینی:
اندیشههای رولان بارت و ژاک دریدا در ادبیات،نشانهشناسی،هنر و فلسفه مجتی تبریزنیا لیلا کشانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *مقالات هماندیشیهای بارت و دریدا *به کوشش:دکتر امیر علی نجومیان *ناشر:فرهنگستان هنر،چاپ اول تابستان 6831 «رولان بارت2(5191-0891)و«ژاک دریدا»(0391-4002)دو اندیشمند فرانسوی معاصر هستند که با آثار و اندیشههای خود،حوزههای متعددی چون هنر،ادبیات،جامعهشناسی،فرهنگ،دینپژوهی،حقوق، علوم سیاسی و شاخههای دیگر علوم را سخت متأثر ساختند.
مقالات این مجموعه به دلیل اینکه جنبههای مختلفی از دیدگاههای بارت و دریدار را مورد توجه قرار دادهاند و بسیاری از آنها از منابع ترجمه نشده بهره بردهاند،در این مقاله تلاش شده به اختصار معرفی شود.
مقالات این بخش به شرح است: *شعر و نثر از دیدگاه رولان بارت/اللّه شکر اسد اللهی:به نظر بارت شعر و زبان شعری،به لحاظ ساختار و به دلیل نحوهء کاربرد و وجود درونمایههای معنایی در آن،مرزهای ملموس و محسوس نثر را پشت سر میگذارد و به نشانههای که بیانگر جهانی فرازبانی، فرامکانی و حتی فراانسانی میباشند،تبدیل میگردد.
به نظر او اگرچه هریک از نظریههای بارت در جایگاه خود سودمند است ولی در عین حال تناقضات فراوانی نیز میان آنها وجود دارد و روش منسجمی را نشان نمیدهند.
در این مقاله همچنین ارتباط میان متون تصویری و قطعهنویسی بارت بررسی شده است.
در این مقاله کوشش شده تا ضمن تعریف بینامتنیّت نزد بارت و تفاوت آن با برخی دیگر از پژوهشگران بزرگ در این حوزه،به نقش بارت در شکلگیری بینامتنیّت و نقش بینامتنیّت در توسعهء نظریات اصولی بارت پرداخته شود،همچنین کاربرد بینامتنیّت در ادبیات و هنر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.