چکیده:
این مقاله در صدد است، با ارائه نتایج یک تحقیق، ملاک هایی را مطرح کند که به ساختار محتوای برنامه های قصه گویی، در رادیو جذابیت می بخشد. برنامه رادیویی به سه بخش، قابل تفکیک است: اجرا، محتوا و قالب برنامه. عناصر محتوای یک برنامه رادیویی، شامل موسیقی، افکت و کلام (متن) است. از آنجا که برنامه های رادیویی، متن محور و متکی بر گفتار و نوشتار است و در واقع در رادیو، به کمک کلام است که به شنونده امکان دیدن می دهیم، ببیند لذا در این مقاله به محتوا و یکی از زیر مقوله های آن یعنی محتوای کلامی (متن) می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
"رسانههای دیداری،سواد بصری،یعنی مهارت خواندن تصاویر متحرک،تنوع تصویر ذهنی و توانایی به خاطر آوردن اطلاعات تصویری را به دنبال دارد اما رسانههای شفاهی علاوه بر رشد زبان و مهارتهای که برای خواندن لازم است،به تفکر خلاق،تمرکز حواس،همانندسازی،پرورش ذوق هنری و غیره،کمک میکند (مجیب،1383:8) اگر به تعامل این عوامل؛خصوصیت موردنظر،ویژگیهای منحصر به فرد رادیو و ویژگیهای قالب قصهگویی توجه کنیم،خواهیم دانست که در رادیوی جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی به این قالب توجه نشده است.
2. محور بودن نقش پدر و مادر و وطایف آنان،برجسته کردن نقش فرزندان در رابطه با آنان مثل اینکه موضوع قصه،احترام به پدر و مادر باشد و یا بر زحماتی که آنان متحمل میشوند تاکید کند و یا سایر نقشهای اجتماعی که ممکن است فرد در بزرگسالی متقبل شود را برجسته نماید،زیرا نقشهای بزرگسالی و هویت جنسی برای شخص در این سنین اهمیت مییابد.
مناسبتی بودن قصه در توضیح نظریه استفاده و رضامندی باید به این موضوع نیز توجه کرد که همه عوامل جذب مخاطب،زمانی کارایی لازم را دارند که یک شرط اساسی رعایت شود،آن شرط عبارت است از تناسب زمانی با کار و زندگی.
7. با توجه به شکلگیری عقاید در دوره نوجوانی،باید این نکته مورد تاکید قرار گیرد که بهطور حتم یک برنامه رادیویی به تنهایی قادر نخواهد بود که نگرش و تفکر مخاطبان نوجوان خود را در جهت مطلوب جامعه تغییر دهد ولی باید در نظرداشت که در یک نظام پیچیده اجتماعی،مکانیزمهای مختلفی برای تحقق یکپارچگی،وفاق اجتماعی و کنترل نارساییها وجود دارد و رسانههای همگانی تنها ممکن است یکی از چند مکانیزمی باشند که دراین میان،وظایفی را به عهده دارند و با سایر مکانیزمها اهداف مشترکی را دنبال میکنند."