چکیده:
مراد از آراستگی ظاهر، همانا مرتّب، پاکیزه و مناسب بودن سر ووضع ظاهر است. بخشی از آراستگی ظاهر به کیفیت پوششمربوط میشود.موضوع آراستگی ظاهر، مسلمان مکتبی و به ویژه برادران وخواهران پاسدارند. موارد آن نیز آراسته بودن هنگام عبادت، درمحیط خانواده و عرصه اجتماع و محل کار را دربرمیگیرد. درآییننامه انضباطی نیروهای مسلح (ماده 9) و دیگردستورالعملهای سازمانی به آراستگی ظاهر و چارچوب آن اشارهشده است. آنچه در این شاخص مدّ نظر است کلّیت آراستگی ظاهرییک پاسدار مکتبی از منظر اسلام است نهتنها از منظر سازمان سپاه؛بنابراین محیط خارج سپاه را نیز دربرمیگیرد.
خلاصه ماشینی:
مطلوبیت آراستگی در سیرت رسول خدا آمده است که ایشان همواره مرتب و منظم و تمیز بودند و دیگرانرا نیز به تمیزی و آراستگی و دوری از آشفتگی ظاهر دستور میدادند: 1 ان الله تعالی یحب من عبده اذا خرج الی اخوانه ان یتهیأ لهم و یتجمل.
2 سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) این بود که همواره ریش میگذاشتند وشاربهای خود را کوتاه میکردند و تاکنون هیچ تاریخنگار معتبری خلاف آن را اظهارنکرده است؛ رسول خدا(ص) دارای محاسن پرپشت بود.
آراستگی ظاهر زنان مراد از آراستگی ظاهر زنان نیز مرتب، پاکیزه و آراسته بودن سر و وضع، لباس،استعمال بوی خوش و مانند آن است؛ اعم از اینکه هنگام عبادت و در محضر خدا باشد،یا در محیط خانه و یا در عرصه اجتماع، از جمله محیط کار.
آراسته بودن هنگام عبادت به این نوع از آراستگی برای زنان سفارش شده است و آیه شریفه «خذوا زینتکم عند کلمسجد؛ زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید» (اعراف: 31) شامل آنان نیزمیشود.
آراسته بودن در محیط خانه درباره تجمل و آراستگی زن برای شوهر تأکید و سفارش شده و از حقوق شرعی واخلاقی شوهر به شمار رفته است.
امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص)، آرایش زن برای غیر شوهر را برابر با آتشدوزخ میدانند: نهی رسول الله(ص) ان تتزین المرأة لغیر زوجها، فان فعلت کان حقا علی الله عزوجل انیحرقها بالنار 4 رسول خدا(ص) نهی فرمود که زن، خود را برای غیر شوهر بیاراید و اگر چنین کند برخداوند بزرگ است که او را به آتش بسوزاند.