چکیده:
از مهمترین اصول اسلام، «ولایت» است. ولایت به معنای پذیرفتنرهبری پیشوای الهی و نیز اعتقاد به این که امامان معصوم پس ازپیامبر اسلام(ص) از سوی خداوند بر مردم ولایت دارند. نظامسیاسی اسلام و شیوه حکومتی دین بر پایه ولایت است و ملاکمسلمانی پس از اطاعت از رسول خدا(ص) ولایت پذیری است. بشربرای پیمودن راه سعادت چارهای جز تبعیت و پیروی از فرامینراهنمایان الهی ندارد بدین جهت هرگاه مسلمانان حول محور ولایتجمع شده و تابع بیو چون و چرای ولایت بودهاند پیروزی وسعادت دنیا و آخرت را کسب نمودهاند. هدف اصلی این مقالهبررسی ابعاد، ویژگیها و شخصیتهای الگو در بحث ولایتمداریاز دیدگاه شهید مطهری است.
خلاصه ماشینی:
ولایت به معنای پذیرفتنرهبری پیشوای الهی و نیز اعتقاد به این که امامان معصوم پس ازپیامبر اسلام(ص) از سوی خداوند بر مردم ولایت دارند.
ولایت، زعامت، حکومت، امامت مقدمه بشر برای پیمودن راه سعادت و گام نهادن در طریق عبودیت و پیشرفت معنوی و رسیدنبه کمالات انسانی که مهمترین هدف خلقت انسان از دیدگاه اسلام است، همواره محتاجراهنمایان و پیشوایانی بوده تا او را در این راه دست گیرند و راه نمایند تا راه را از چاه بازشناسد، و هم به شیوه درست و هم در کمترین زمان به هدف نزدیک شود؛ چه عمر آدمیظرفیت تجربه همه شیوهها را ندارد.
3 ولایت معنوی و یا ولایت طریقت، یعنی این جهت که آنها به واسطه پیمودن صراط قربو رسیدن به جایی که وجودشان یک وجود حقانی است و باطن شریعت را به حد کمالدارا میباشند و معنویت انسانی که خود حقیقتی است، در آنها متمرکز و آنها با این جهتقافله سالار معنویات و مربی معنوی بشر و مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال بشر و حجتبر زمان و قطب دوران میباشند و زمین هیچ گاه از ولی که حامل چنین معنویتی باشدخالی نیست.
4 ـ مراحل و مراتب ولایت تکوینی از نظر استاد مطهری، کمال و قدرتی که بر اثر عبودیت، اخلاص و پرستش واقعی (ولایتتکوینی) نصیب بشر میگردد، دارای منازل و مراحل زیر است: اولین مرحله این است که الهام بخش و تسلط بخش انسان بر نفس خویشتن است.
استادمطهری معتقد به دیدگاه دوم است و میفرماید: ولایت فقیه به این معنا نیست که فقیه خود در رأس دولت قرار بگیرد و عملا حکومت کند.