چکیده:
مخالفان نظام اسلامی، انتقادهای متعددی علیه نظام ولایی مطرحساختهاند. از جمله، نظام ولایی را ضد مردمی نامیدهاند. این مقاله بااستناد به آیات قرآن مجید، روایات معتبر، دیدگاه قانون اساسی،اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و برخی روایات تاریخی، خواننده رابه یک داوری دعوت میکند که بنگرند ادعای فوق تا چه اندازه درستیا نادرست است. در انتهای مقاله به چهار سوال احتمالی پاسخ دادهشده است؛ فلسفه مشروعیت الهی نظام ولایی، دلایل نظارتاستصوابی، علت عدم تکرار همهپرسی تعیین نظام و میزانپایبندی عملی نظام به آنچه از لحاظ نظری بیان گردید.
خلاصه ماشینی:
» (اکبرگنجی، کیان، فروردین 1377) 1 آیا اینان راست میگویند و یا در توهم به سر میبرند؟ دراین مقاله، قصد آن داریم تا واقعیت را بنگریم که چیست؟ برای چنین هدف مهمی، بابررسی قرآن مجید، روایات، سخن بزرگان و مستندات قانونی و سیاسی و تاریخی شما را بهیک داوری فرا میخوانیم، تا روشن شود که آیا حق با اینان هست یا نیست؟ نویسنده بر این باور است که مردم در نظام ولایی نقش و جایگاهی سرنوشتسازدارند.
اکنون نظام ولایی حاکم بر ایران اسلامی بابرگزاری انتخابات متعدد که به صورت میانگین سالی یکبار برقرار می شود و نیز بادیدارهای مردمی فراوان مسئولان ارشد نظام، نشان داده است که در عمل نیز به این اصلمهم قرآنی ارج مینهد.
مفاد این آیه به منزلهدستور العملی است که به مسئولان نظام ولایی اعلام میکند که ملاک عمل آنان باید مصالحمردم باشد.
4 بر این اساس، مردم در نظام ولایی محبوب مؤمنان و همه ارکان حکومت اسلامی هستند.
1 همچنین امام خمینی(ره) بر این باور است که حکومت اسلامی برای تحقق اولیه و استمرارسیاستهای خویش نیازمند آراء مثبت مردم است.
همه این مواردحکایت از نقش سازنده مردم در نظام اسلامی دارد.
3 این نکته نشان میدهد جایگاه مردم در نظام اسلامی بسی بااهمیت است.
اگر جایگاه مردم در نظام ولایی تا این حد مهم است، چرا مشروعیت حاکم اسلامی رابه خدا متصل میسازید؟ خدای مهربان، او که پروردگار، پادشاه و معبود مردم است 4 داناترین، بیطرفترینو خیرخواهترین فرد در تشخیص شایستهترین انسان برای حکمرانی است.