خلاصه ماشینی:
مرمت نیز همچون علوم دیگر محمل تحول است،رویدادهای زیادی در این حوزه رخ داده،پستی و بلندیهای زیادی پیموده شده و آزمون و خطاهای فراوانی شده است که جملگی فصل جدیدی را در علم مرمت پیش روی مرمتکاران آثار تاریخی و فرهنگی قرار داده است؛لیکن در این اثر شواهدی دال بر آشنایی نویسنده با مبانی نظری و علمی مرمت وجود ندارد،چراکه در واقع گزارشی از عملکرد وی است بدون استناد به منابع موثق علمی(به خصوص منابع کهن)،اصول، (*)مدیر گروه هنر اسلامی دانشگاه تربیت مدرس تکنیکها و روششناسی!و بیدرنگ این سئوال را به ذهن مخاطب متبادر میسازد که آیا کسب تجربه،نویسنده را که مجری اصلی احیاء آثار باستانی استانهای مذکور میباشد از مراجعه به منابع علمی معتبر در این زمینه بینیاز میسازد؟چه دلائلی مبنی بر صحت عملکرد وی که نهایتا در حفظ اصالت بنا منعکس میشود،وجود دارد؟مرمت اصولی و حرفهای چه ویژگیهایی دارد و آیا این اصول در عمل به کار گرفته شدهاند؟البته در مواردی ارائهی گزارش با ذکر دلائلی آمده که نشان از بصیرت و دقت نویسنده در هنر معماری است،ولی امروزه با گسترش رشتههای دانشگاهی در حوزهی مرمت آثار باستانی و در مقاطع تحصیلات تکمیلی،نگاه پژوهشگرانهتری به این آثار میشود و محققان جملگی بر این باورند که بازگردانیدن آثار هنری خراب شده به وضع و حالت اولیهشان علاوه بر دانش و مهارت فنی زیاد در هنر معماری، مستلزم حساسیت زیباییشناختی و یار یعلوم دیگر همچون تاریخ هنر، باستانشناسی و...