چکیده:
مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که در عزاداریهای اخیر چه تغییراتی رخ داده است که مایه نگرانی قاطبه مومنان و روحانیان شده است. برای پاسخ به این سوال، پس از بررسی انواع ادبی تراژدی، حماسه و مصیبت، نتیجه گرفته شده که یکی از تغییرات مهم در حوزه آثار ادبی عاشورا، تغییر از حماسه به تراژدی در سدههای گذشته و تغییر از تراژدی به مصیبت در سالهای اخیر است. ترکیب مصیبت با عشق زمینی، باعث ایجاد نوع ادبی خاصی شده که عزاداری بر مبنای آن، بیشتر کارکرد اجتماعی دارد تا مذهبی. این موضوع در مقاله با مستنداتی از اشعار و نوحهها نشان داده شده است.
خلاصه ماشینی:
برای پاسخ به ایـن سـؤال ، پـس از بررسـی انـواع ادبـی تـراژدی، حماسه و مصیبت ، نتیجه گرفته شده که یکی از تغییرات مهـم در حـوزه آثـار ادبی عاشورا، تغییر از حماسـه بـه تـراژدی در سـده هـای گذشـته و تغییـر از تراژدی به مصیبت در سال های اخیر است .
سید محسن امین عاملی در «عزاداری های نامشروع » (١٣٨٥) موارد زیر را به عنوان امور منهیه ای که در عزاداری ها فراوان اتفاق میافتد، ذکر می کند: - کذب و دروغ گفتن - آزار نفس و اذیت بدن کردن ، که همان زدن به سر یا سینه می باشد - جیغ زدن ها و فریادهای بلند زنان - داد و فریادهای وحشیانه در لوح فشرده ای که با عنوان آسیب شناسـی فرهنـگ عـزاداری مؤسسـۀ فرهنگـی هنری نجوا در شهر قم تهیه کرده است ، و در کنار موارد آسیب ، انتقادهایی در باره آن ها از امام خمینی (ره )، رهبر انقلاب ، و مراجع آورده شده تنهـا مـواردی کـه ذکـر شـده (و نمونه های آن در عزاداری های امروزی آورده شده )، این هاست : - برهنگی عزاداران - استفاده از آلات موسیقی - اختلاط زنان و مردان - آسیب رساندن به بدن - مداحی پاپ - کفرگویی برخی دیگر از این تحریفات ، که فراوان مورد نقد قرار گرفته از این قرار است : - تصویر ائمه (ع ) به نمایش گذاشته میشود.