چکیده:
بررسی مسئلة شهادت و تبیین جلوههای آن، درک زیبایی از مفهوم واقعی حیات در اندیشة انسان خواهد داشت. تبیین و روشنگری مسئلة شهادت با ژرفنگری دقیق در حقایق انسانی، مخصوصا از نظر رابطة انسان با ماورای طبیعت، از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل پیدایش تحول اجتماعی و فردی انسانهاست. احیای تفکر شهادت در فضای ذهنی جامعه، باعث بهوجود آمدن سرمایههای معنوی در حرکتهای فردی و اجتماعی و تبدیل آن به یک فرهنگ خواهد بود. بدین لحاظ، تفکر جاری ایثارگری زمانی بهصورت رفتارهای اجتماعی نمایان خواهد شد که تصویر روشنی از این مسئله در عمق جان افراد شکل گرفته باشد. ترسیم دقیق مفهوم شهادت، باعث پیدایش الگوهای رفتاری در محیطهای عینی و اجتماعی خواهد شد.امام خمینی( و جلالالدین محمد بلخی از جمله عارفان و دانشمندان اسلامیاند که به اهمیت موضوع شهید و شهادت اهتمام شایانی داشتهاند که این مقاله به بررسی مقایسهای آرای آنان میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"حسـن یوسف عـالـمی را فـایده گـرچـه بـر اخوان عبث بد زایده لحن داودی چنان محبـوب بود لیک بر محروم بـانگ چوب بود آب نیـل از آب حیـوان بد فزون لیک بر محروم و منکر بود خون هست بر مؤمن شهیدی زندگی بر منا فق مردن است و ژنـدگی 770 مولوی اوج توجه شهیدان به خداوند را اینگونه بیان میکند: دشمن خویشیم و یار آنکه ما را میکشد غرق دریاییم و ما را موج دریا میکشد زان چنین خندان و خوش، ما جان شیرین میدهیم کـان ملک ما را به شهد و قند و حلوا میکشد خویش فربه مینمـاییم از پـی قـربان عیـد کان ملک ما را به شهد و قند حلوا میکشد نیست عزرائیل را دست و رهی بر عاشقان عاشقان عشق را هم عشق و سودا میکشد 771 و در جای دیگر میگوید: گر بریزد خون من آن دوست رو پـایکوبـان جـان بـرافشانم بر او آزمودم مرگ من در زندگی است چون رهم زین زندگی پایندگی است اقتـلـونـی اقتـلـونـی یـا ثـقـات ان فی قتـلی حیـاتـا فـی حیـات 772 یا مـنـیـر الـخـد یـا روح البـقـا اجتـذب روحـی و جـد لـی بااللقا 773 ـ انسان در چه شرایطی سعادت شهادت را بهدست میآورد؟ در اعتقاد مولوی، سعادت شهادت در صورتی به انسان داده میشود که شخص خود را از همة تعلقات و پیوستگیهای دنیوی پیراسته سازد و با همة وجود در پیشگاه خلق، اظهار ارادت و اخلاص کند."