خلاصه ماشینی:
"نام میبریم؟دیگر آنکه آیا با توجه به ویژگیهایی که<<محافظهکاری>>در غرب دارد،میتوانیم بگوییم محافظهکاری با همان خصایص وجود دارد و اگر پاسخ<<منفی>>است، <<محافظهکاری ایرانی>>را چگونه میتوان تفسیر کرد؟بر همین اساس،کوشش ما در این بحث بر این امر استوار خواهد بود که با مدنظر قرار دان تحولات سیاسی دورههای تاریخی مشخص،نظیر عصر مشروطه،دوران رضا خان و ایران،پس از انقلاب،به درک این مهم نائل آییم که آیا<<اندیشه محافظهکاری>>در ایران وجود داشته است یا خیر؟ غلام عباس توسلی: مباحثات مرتبط با محافظهکاری و اندیشههای مقابل آن-همانطور که اشاره کردید-اصطلاحات سیاسی جدیدی است که بیشتر در غرب رخ عیان کرده است و از دوره جدیدی که مسائل سیاسی از محدوده گروههای سیاسی خاص خارج شده و به محافل روشنفکری تسری یافته، در قرن شانزدهم میلادی دانست که سیاسیون به دو گروه بنیادین انتظام یافتند.
در مورد امام(ر ه)،میتوانیم بگوییم که<<اصولگراست>>؛اما نمیشود مدعی بود که ایشان بنیادگرا یا محافظهکار است (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک سری آراء و منشهای محافظهکارانه در ایران،محسوب کرد؟البته توجه داشته باشید بحث بر سر روندهای سیاسی که پس از دوم خرداد جاری و ساری شد،نیست،بلکه قصد بر آن است که از لحاظ<<تئوریک>>کیفیت وقوع و چرایی آن در جامعه ایران مشخص شود؟ نجفی: بله!بدیهی است که ما در بحثهای عملی و مصداقی سیاسی نخواهیم شد؛اما در باب اندیشه محافظهکاری که بحث این جلسه است و اندیشه اصطلاحات که مطرح شد،میتوان یک رویکرد تئوریک داشت."