خلاصه ماشینی:
"صرفنظر از این مورد خاص که جای مناقشه هست و باید به اصل سخن شریعتی پرداخت،آیت الله مصباح یزدی به درستی نتیجه میگیرد که رأی بازسازی گرایانی چون شریعتی منتهی به نسخ احکام و تجدیدنظر در آنها میشود:<<نتیجه طبیعی چنین طرز فکری این است که بشر از این پس که دوران جدید تکامل خود و دوران بینیازی از وحی را میگذراند،میتواند با عقل خود برای زندگیاش برنامهریزی کند و حتی قوانین اسلام را لغو و نسخ نماید.
در اینگونه موارد باید جهاد کرد و این جهاد غیر از جهادی است که<<در کتابهای احکام،شرعیات و تعلیمات دینی میخوانیم>>و غیر از سه قسم معروف جهاد(جهاد ابتدایی،جهاد دفاعی و جهاد بغات)است(همان:69-167)، [بینش محافظتگرایان دینی تضادی مبنایی با <<مدنیت>>دارد؛البته در اینجا مدنیت ربطی به جامعه مدنی که چندی بدل به یک آرمان سیاسی شد،ندارد] همچنانکه جهاد امام حسین غیر از جهادهای دیگر بود (همان:169).
ما تلاش کردیم همدلانه و با توجه به مبانی و کاملا غیر سیاسی آراء یک نمونه عالی محافظتگرایی دینی یعنی آیت الله مصباح یزدی را درباره امر به معروف و نهی از منکر مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا آن افکاری که در بحبوبه نزاعهای سیاسی مخدوش و مغشوش میشود و ناگفته میماند،آشکار گردد و بدین ترتیب،داوریها دقیقتر شود.
نکته آخر اینکه آیت الله مصباح یزدی از نظر نظاممندی و یکپارچگی دستگاه فکریاش برتری قابل توجهی بر دیگر محافظتگرایان دینی دارد،ازاینرو در بحث از محافظتگرایان تنها آرای ایشان را مورد بررسی قرار دادیم منابع (مشخصات پارهای از منابع چون در داخل متن آمده است،از تکرار آنها در اینجا خودداری شده است)."