خلاصه ماشینی:
") از جمله مسائلی که ابن مقفع بخلیفه عصر(ابی جعفر منصور)در این نامه تذکر داده موضوع بسیار مهمی را در نظر گرفته که در حیات اسلام تأثیر عمیق داشته و آن عبارت از هرج و مرج و فساد و قضاء است ابن مقفع میگوید قضاة دارای قاعده و قانونی که باید بآن اعتماد و بموجب آن عمل نمایند ندارد هردعوی و مشکلی که پیش میآید تحت اراده و فکر و رأی قضاة واقع میشود بدین سبب احکام متناقضه در یک شهر صادر میگردد آنگاه جان و مال و ناموس مردم در یک محل مباح و در محل دیگر حرام میشود اینها همه ناشی از فساد و احکام قضاة است و تمام آن بمسلمین تحمیل و اجرا میشود (و پس از آنکه انتقادات ابن مقفع را احمد امین شرح میدهد مینویسد)این قسم قضاء موجب هرج مرج و فساد خواهد بود علاج آن بنابر رأی ابن مقفع آنستکه بایستی تمام دعاوی و احکام بعد از قطع و فصل بنظر خلیفه مسلمین برسد باین معنی که او هیئتی برای رسیدگی و صور رأی حقیقی معین نماید تا صلاح و فساد را معین کنند و بموجب خق عدل عمل نمایند و پس از رسیدگی عقیده اخیر را بیک صورت خارجی در آورده در کتاب ثبت کنند و نسخههای متعدد از آن بتمام شهرها فرستاده شود تا قضاة بر احکام صحیح واقف و قدان اعتماد و اقتباس کنند) و امید است که در آینده نزدیکی موفق شویم نسخهء از رسالة الصحابه از مصر خواسته عینا با ترجمه و مقایسه مندرجات آن با آراء جدیده در مجموعه حقوقی درج نمائیم و از مطالب گذشته چنین نتیجه گرفته میشود که شکایت از احکام و نقض آن از افکار و ابتکارات فقهاء اسلامی و علماء ایرانی است و مبدأ پیدایش این فکر در ممالک اسلامی اوایل قرن دوم هجری بوده است محمد صادق بروجردی"