چکیده:
در این مقاله،حدیث شریف رسول خدا صلی الله علیه و آله«یکون بعدی اثنا عشر خلیفة»را بررسی و به دو دسته از دیدگاههای اهل سنت در این زمینه اشاره شده است.دستهء اول دیدگاههایی است که حدیث فوق را ناظر به خلفا میداند.دستهء دوم راویات،مصداق حدیث«یکون بعدی اثنا عشر خلیفة»را ائمهء شیعیان دانسته است.این مقاله با بررسی و نقد دیدگاه نخست به تحکیم دیدگاه دوم میپردازد.
In the present essay، the noble and holy tradition "یکون بعدی اثناعشر" narrated by the holy Prophet، and two sets of Ahl-e Sunnah viewpoints in this concern have been studied. The first category includes those views which attribute the tradition to the caliphs [of Ahl-e Sunnah]، and the second classification of the narration attribute the tradition "یکون بعدی اثناعشر " to the [Shiite] Imam– the infallible. The present study in addition to surveying the first view strengthens the second view.
خلاصه ماشینی:
"06 نقد و بررسی الف)از خطابی سؤال میکنیم:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میخواسته با حدیث مذکور(یکون بعدی اثنا عشر خلیفة)چه چیزی را به امت بفرماید؟آیا میخواسته چنین خلفایی را ستایش کند و بگوید اسلام در زمان آنها عزیز و سربلند خواهد بود،یا میخواسته صرفا یک خبر غیبی بدهد و بگوید حکومت آنها قوی و قدرتمند خواهد بود،بدون اینکه به سربلندی اسلام در زمان آنها اشارهای داشته باشد؟ اگر پاسخ خطابی گزینه دوم(قوی بودن حکومت)باشد که از ظاهر دیدگاه وی نیز با توجه به معنایی که از«لا یزال الدین»بیان کرده و همچنین با توجه به فهرستی که از این خلفا ارائه داده(از یزید گرفته تا مروان حمار)همین به دست میآید،میگوییم این معنا هرگز با سیاق و لحن حدیث سازگاری ندارد و باطل است.
وی میگوید:بعضی از محققان گفتهاند احادیثی که دلالت میکند خلفا بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهدوازده نفرند،در طرق کثیره مشهوره نقل شده است و با گذشت زمان دانسته میشود مقصود رسول خدا صلی الله علیه و آلهاز این حدیث امامان دوازدهگانه از اهل بیت علیهم السلام و عترت او هستند،زیرا این حدیث را نمیتوان آن را بر پادشاهان بنی امیه منطبق دانست،زیرا آنان از یک سو بیش از دوازده نفرند و از سوی دیگر همه آنها جز عمر بن عبد العزیز مرتکب ظلم و ستمهای آشکاری شدهاند."