چکیده:
هدف در این مقاله آشنا شدن با روشهای عکاسی مادون قرمز و کاربرد آن در آثار تاریخی برای تعیین اصل یا جعل بودن اثر،دیدن امضاهای مخدوش یا پنهان،نسخ کمرنگ شده و ناخواناست.همچنین تشخیص محل مرمتهای قبلی و شناسایی رنگدانهها و...از طریق عکاسی مادون قرمز میسر میشود. اما قبل از آن نیز پرداختن به امواج مرئی و نامرئی و روش و ابزار کار و مفهوم عکاسی مادون قرمز و دامنه آن به اختصار،ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
"ثبت روی فیلم: عکاسی مادون قرمز سیاه و سفید: روش عکاسی معمول مادون قرمز را میتوان تکنیکی نامید که با استفاده از عدسی دوربین به قصد واضح گردانیدن تصویر بر روی امولسیونی حساس به تشعشعات مادون قرمز،توصیف کرد،به نحوی که نگاتیوی سیاه و سفید به دست آید و متعاقبا نسخه چاپی و مثبتی از آن حاصل شود.
(تکنیک عکاسی مادون قرمز انعکاسی یا ثبت بازتاب مادون قرمز) این فیلتر به سهم خود تشعشعات و امواج مادون قرمزی را که از سوژه میآید عبور داده و جلوی نور مرئی و ماوراء بنفش را مسدود میکند.
فیلترهایی برای عکسبرداری رنگی مادون قرمز: در حالی که فیلم مادون قرمز اکتاکروم کداک،نیازی به کاربرد فیلتر تیره برای تکنیک عکاسی رنگی مادون قرمز پیدا نمیکند،فیلتر راتن کداک شماره 12(زرد تیره)باید روی عدسی دوربین گذاشته شود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 5-دیاگرام نشان دهندهء اختلاف اساسی بین عکاسی چیدمانهای مادون قرمز انعکاسی(بالا)و مادون قرمز لومینسانس(پایین)فیلترهای بکار رفته در منابع نوری برای عکاسی لومینسانس مادون قرمز: فیلترهای آبی-سبز برای گذاشتن روی منابع نوری مورد نیاز هستند به اضافه یک فیلتر تیره مادون قرمز که نصب آن روی عدسی دوربین خواهد بود.
عکاسی مادون قرمز بعضی وقتها میتواند برای ردیابی و شناخت اینکه آیا (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصمویر 6 الف-قطعه نقاشی دیواری صف سلام-فتحعلیشاه قاجار (عکاسی معمولی با فیلم کداک (T-MAX 100) نقاشی مجددی بر روی یک تابلوی فرضی انجام شده یا تغییرات انجام شده و همچنین تفکیک بین یک نسخه اصلی و کپی متعاقب آن مؤثر واقع شود.
عکاسی معمولی(با فیلم کداک T-max 100 ) بسیار محتمل است که عکاسی مادون قرمز رنگی را بتوان برای گسترش هرچه بیشتر کار در این زمینه،مد نظر قرار داد."