چکیده:
در این مقاله تعریفی اجمالی و گذرا از شیعه و معتزله ارائه میشود،برخی از ایرادات دکتر محمد حسن ذهبی استاد دانشگاه الازهر مصر در کتاب«التفسیر و المفسرون»بر ادعای اتحاد مکتب تشیع و اعتزال مطرح و رد میگردد.همچنین ضمن طرح و تأیید وجود وجوه اشتراک بین شیعه و معتزله در برخی اصول،وجوه افتراق آنها مورد بحث قرار میگیرد. در این پژوهش صرفا پاسخگویی به اتهاماتی که ذهبی وارد کرده موردنظر است و سعی شده است بیشتر،به منابع و مراجع خود اهل سنت و بیپایگی انتقادات و اتهامات مطرح شده آشکارتر و چنین پیرایههایی از چهرهء درخشان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت زدوده شود.
خلاصه ماشینی:
"تمام شیعیان اتفاق نظر دارند،که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم این قدرت
شیعه معتقد است حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم هیچوقت اختیار
این امر بزرگ را در دست مردم قرار نداد؛بلکه به امر خدای تعالی مأمور شد به مسلمین ابلاغ کند که علی بن ابی طالب علیه السلام را جانشین خود قرار داده و باید
دوستی میورزند و میگویند علی علیه السلام امام بعد از رسول است و به وصیت
رسالت رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم انفصال و انفکاک نداشته است.
امامیه برخلاف معتزله-که تصریح پیامبر صل الله علیه و اله و سلم بر امامت علی
خود تصریح کرده و اینکه هرکس امامت حضرت علی علیه السلام را انکار کند
امامیه اتفاق دارند بر اینکه پیامبر صل الله علیه و اله و سلم،بر امامت امام حسن
حضرت علی علیه السلام نیز مانند پیامبر صل الله علیه و اله و سلم بر امامت آنان تصریح نموده است.
امامیه اتفاق دارند بر اینکه پیامبر صل الله علیه و اله و سلم بر امامت علی بن
امامیه برخلاف معتزله اتفاق نظر دارد بر اینکه امامان بعد از پیامبر صل الله علیه
جنگ با علی علیه السلام مورد لعن خدا هستند و لذا در آتش مخلدند،اما معتزله(جز عزالی)معتقدند که آنان فاسقند نه کافر،و به خاطر فسقشان در آتش همیشگی
امامیه متفقاند بر اینکه پیامبر صل الله علیه و اله و سلم و علی علیه السلام و ائمه"