چکیده:
یکی از موضوعات مهم علوم قرآن معرفت و شناخت عالمان این علم از هر طیف و گرایش عقیدتی است.شناخت بیشتر نظریات این عالمان در فهم هرچه بهتر علوم و معارف قرآن تأثیر بسزایی داشته و بستر مناسب و لازم را جهت شناخت بهتر و نقد سالمتر مسائل علوم قرآنی فراهم ساخته و نتایج سودمندی از تضارب افکار و اندیشهها حاصل میآید.این نوشتار نیز در صدر بیان این مهم بوده تا راه تحقیق درمورد بیان و نقد آراء اندیشمندان هموار گردد و مشترکات و مختصات نظریات آنان به نحو مطلوب حاصل آید.مع الوصف با توجه به جایگاه ارزشمند فقهی تفسیر الجامع لاحکام القرآن قرطبی در نزد علمای اسلامی نظرات وی در خصوص برخی از مسائل علوم قرآنی در این نوشتار بیان میگردد.
خلاصه ماشینی:
"منظر قرآن و سنت و گروهی دیگر از منظر منابع شرعی و دین نگاه میکردند و از این طریق حکم کرده و میپنداشتند که آنچه که براساس براهین و ادله حکم میکنند،حق و حقیقت است خواه در برداشت
میشود و این امر ممکن نمیباشد زیرا از قرآن به غیر که مقدور و میسر است نسخ نمیشود.
4-چگونگی ترتیب سور قرآنی در مصحف عثمانی:در این زمینه قرطبی بیان میکند که،ابن طیب گوید:؛«علمای سلف در ترتیب سور قرآن اختلاف کردهاند،بعضی از آنها سورهها را به ترتیب تاریخ
بگوئیم صرفه معجزه است هر آینه قرآن از معجزه بودن خود خارج میشود و این خلاف اجماع که
قرطبی بیان میکند که درمورد مراد و معنی سبعه احرف علما اختلاف نظر داشته به گونهای که ابو
گونه بودم پیامبر فرمودند:انهما مما نسخ الله البارحه:یعنی این امری[سوره یا چیزی]است که خداوند
تمامی عقلاء عقیده دارند که هدف از شریعت انبیاء تامین و رفع مصالح دنیوی و اخروی انسانها میباشد و نظر مخالفی در این زمینه وجود ندارد ولی لازمه بداء،عدم علم و آگاهی به تمامی امور آگاهی کامل دارد سخنش را به حسب مصلحت میگوید مانند:پزشک که از اوضاع
باشد از این جهت معنای لغوی نسخ نیز حفظ شده است زیرا نسخ به معنی رفع و ازاله میباشد و از حکم
بیان کردن معنا است همانند این قول پروردگار که هیچ شکی در قرآن در نزد مؤمنان نمیباشد و یا این
شود چگونه است که در قرآن متشابه وجود دارد درحالیکه خداوند در سوره نحل آیه 44 فرموده است"