خلاصه ماشینی:
"نکته دیگری که در مورد فصل اول باید گفته شود،این است که نویسنده در این فصل مکتب صدرا را مکتبی کامل و تمام عیار نسبت به دیگر مکاتب معرفی کرده است.
اما با توجه به هدفی که نویسنده در این کتاب دنبال میکند،-یعنی عقل از دیدگاه قرآن-این بررسی در باب معنای عقل در قرآن بسیار مختصر است و تنها به دو صفحه خلاصه شده است.
2بنابراین، بهطور شفاف در این مبحث بیان نشده است که معنای عقل در قرآن چیست و آنچه که نویسنده در پی آن است،کدام معنای از عقل است؟ از طرفی نگارنده تنها به ذکر دو نقل قول بسنده کرده و مستندات کافی برای اداعی خود-که عقل قرآنی را همان عقل عملی و عقل نظری میداند-نیاورده است.
اما عمدهء آنچه نگارنده در این بخش تحت عنوان عقل نزد فلاسفه و اندیشمندان آورده است،از منابع دست اول نیست،منابع و آثاری چون:معرفت نفس(حسنزاده آملی)،فرهنگ فلسفی جمیل صلیبا،عقل و عاقل و معقول(محمد تقی جعفری).
اما نویسنده هیچ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملا صدرا آیهای که دال بر این مدعا باشد و اینکه قرآن نیز چنین تقسیمی در باب عقل دارد یا خیر،نیاورده است.
نویسنده این فصل را با توضیح مختصر در باب عقل در سیر صعودی آغاز میکند و آیات بسیاری را در تأیید عقل و قوس صعود میآورد.
اما بنابر نظر بسیاری از اهل تحقیق صدرا با استفاده از منابع غنی فلسفی،کلامی،عرفانی و متون اسلامی فرهنگ فلسفی خاصی را تدوین کرده است که توانسته به عنوان مکتبی مستقل در کنار مکاتب فلسفی دیگر قد علم کند و عنوان فلسفه متعالی را از آن خود کند."