چکیده:
معنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که در قلبها و ذهنها و در آیینها به ویژه در آیینهای مذهبی وجود دارد.از آنجا که اشکال نوین معنویت ومفهوم هوش معنوی مبتنی بر بعد مادی انسان بیان شده،به نظر میرسد تا به حال نتوانسته است به سؤالات اساسی انسان پاسخ دهد.از همین رو،در این مقاله بعد از تبیین معنویت و هوش معنوی از منظر مکاتب نوظهور،اصول و مؤلفههای هوش معنوی از منظر اسلام به عنوان کاملترین مکتب آسمانی بیان میشود.اصل بنیادین معنویت اصیل و براساس آموزههای اسلامی توجه و یاد خداوند میباشد.یا خداوند باعث بروز رفتارهای نیکی چون ایمان،محبت و عشق به خداوند،انکسار نفس،توکل،تواضع،شرح صدر،حلم،حیا،عفت و صبر میشود و نیز باعث دوری از رفتارهای زشتی چون غیبت،تهمت، سخنچینی،حسادت،دروغ،کینهتوزی،غرور و خودپسندی میشود و نتیجه همه اینها پرورش هوش معنوی یا همان عقل رحمانی در انسان خواهد بود.
Spirituality & morality is a need in human life. Wefind them in customs & different lifestyles especially religious customs & ceremonies. Since different & modern spiritualities & spiritual intelligence concepts are based on physical aspects of human; therefore it hasn't answered the fundamental questions of mankind The present research tries to describe the spiritual intelligence from P. 0. V of modern terms & explain the principles of spiritual intelligencefrom view point of islamic as a prefect & heavenly religion. The basic principle of original spirituality based an islamic thoughts is "remembering god". Behaviors such as faith, love, god's love, modesty also prevents us from misbehaving such as backbiting, accusation, jealousy, lying & selfishness spiritual intelligence's development of mercy.
خلاصه ماشینی:
فرهنگ در دانشگاه اسلامی /24سال سیزدهم،شماره /2تابستان 8831 Farhang Dar Daneshgah-E-Eslami,2009(summer)42,Vol. 13,No. 2 مفهوم هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلام حبیب محمدنژاد1 صدیقه بحیرایی2 فائزه حیدری3 چکیده معنویت یکی از نیازهای درونی انسان است که در قلبها و ذهنها و در آیینها به ویژه در آیینهای مذهبی وجود دارد.
از آنجا که اشکال نوین معنویت ومفهوم هوش معنوی مبتنی بر بعد مادی انسان بیان شده،به نظر میرسد تا به حال نتوانسته است به سؤالات اساسی انسان پاسخ دهد.
Immons,robert a (به تصویر صفحه مراجعه شود) علامه طباطبایی تأثیر معنویت را در زندگی بشر چنین بیان میکنند: از مهمترین مزایایی که در این دین به چشم میخورد ارتباط تمامی اجزای اجتماع با یکدیگر است؛ارتباطی که باعث وحدت کامل بین آنان میشود.
(کباری،7731،ص 34) حال سخن این است که در جهان معاصر که به تغییر شهید مطهری بحران معنوی بزرگترین بحران آن است،چگونه میتوان از معنویت سخن راند؟آیا معنویت بدون خدا امکانپذیر است؟ آندره کنت اسپونویل1سؤال میکند آیا بعد از مرگ خدا،زندگی معنوی ممکن خواهد بود یا آنکه انسان ناچار به نیهیلیسم روی خواهد آورد؟(برزنونی،9731،صص 59-19) فشار شدید زندگی مدرن و نیاز به فاصله گرفتن از عاملی برای روآوری انسان معاصر به معنویات و جستجوی بینشی در مورد خود،زندگی و هستیای بود که سرانجام به شکلگیری فرقههای رنگارنگ و گوناگون معنویتگرا منجر شد.
با توجه به این معنا و مبنا،معنویتگرایی عالم باطن،موطن حیات معنوی است و از نظر قرآن، معنویت پایهء تکامل است؛معنویتی که در پرتو شریعت جامع و کامل اسلام شکل گرفته و هدایت حقیقی انسان را میسازد و عقل و ارادهء انسان در ایمان و عشق او به خدا و جهان ماورا،نقش برجسته و بنیادین دارد.