خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مرگ همسایه و مطبخ(یا:دو کمدی اجتماعی از استبداد خانگی) نقد و بررسی از ایرج زهری معرفی یک هنرمند امسال تالار 52 شهریور کارش را با دو نمایشنامهء تکپردهای از یک نویسنده تازهدست: غلامعلی عرفان،آغاز کرده است اول باید به محمد علی جعفری و جعفر والی تبریک بگویم که کشف تازهای کردهاند.
برشت حرف خیلی قشنگی زده است:یکی از منتقدان بزرگ آلمان که نمایشنامهء آدم خوب سه چوان او را خوانده بود گفت پایان اثر خیلی ناامیدکننده است 1 بنظر او اگر شنته بچهاش را به دنیا آورده بود،شاید میشد امیدواری داشت که بچه او، یعنی نسل آینده بتواند آدم خوبی بشود.
ولی اصولا چه لزومی دارد هرچه از مردم میگیریم-به عنوان هنرمند-همان را عینا بهشان پس بدهیم؟در صحنههائی که زیردستان آبروی خانم خانه را بر باد میدادند یا آشپزباشی با قصاب از دعوت سگهای محله برای رسیدن به خدمت سگ مادهء خانم حرف میزد و جاهای دیگر،عرفان برای خانمها و آقایان فقط خنده گذاشته بود از آنجا که حرفهای کلفت و نوکرها،مخصوصا فحشهایشان خیلی با نمک بود،در همان آن آدم متوجه کمبود واکنش سروران نمیشد ولی خوب این وظیفه نویسنده است که نقشهایش را بیدلیل ساکت و صامت نگذارد.
اگر اشتباه نکنم امیرسلیمانی برای اولین بار در نمایشنامهء از پشت شیشهها اثر اکبر رادی ظاهر شد،گویا دارد در نقش پیر زندهدل و متلکگوی زنباره متخصص میشود!تخصص یکی از خطرهای بزرگی است که هنرپیشه را تهدید میکند.
با اجرای خوب مرگ همسایه و مطبخ راه برای ورود یک نمایشنامهنویس تیزبین و چابکدست به تئاتر باز شده است و این بزرگترین موفقیت برای جعفری و والی و تئاتر 52 شهریور است."