چکیده:
هشت جنگ کلاسیک صلیبی دویست سال عامل تحرک شرق و غرب جهان از اروپا تا چین بود.این پدیدهی مهم قرون وسطا همچنان مهمترین موضوع تاریخی مورد استفاده و سوءاستفاده است و هزاران جنگ به آن نامیده شده است. گزارش این هشت جنگ صلیبی در آثار مورخان شامی،بغدادی معاصر حادثه و مورخان اروپایی بخشی از ادبیات اسلامی و مسیحی و اندلسی در قرون وسطای پسین است.رویکرد جدید خاورشناسان به جنگهای صلیبی و تحلیل آنها جایگاه خاصی در مطالعات سدههای میانه و تاریخ کلیسا و ادیان دارد؛محرک جنگ اول روح ایمان بود؛محرک جنگ دوم و سوم و چهام و پنجم و ششم سیاست،اقتصاد و قدرت بود.جنگ هفتم آغاز پایان جنگ صلیبی بود،جنگ صلیبی هشتم شکست کلاسیک صلیبیون از خلافت تازهتأسیس حفصیان و بازگشت ناموفق صلیبیها به خانه بود،این جنگها باعث جابجایی ثروت و تمدن و نقش اساسی در انتقال تمدن اسلامی به اروپا داشت.
خلاصه ماشینی:
"که با زیارت قبر مسیح و سفر به اماکن مقدس حاصل میشود(زابوروف، همان،24)قبر عیسی دروازهی ورود به بهشت است و هرکس تربت او را زیارت کند و در راه او صدمه ببیند به بهشت میرود(ماله،همان، 208)با این وصف قطع مسیر حج و تخریب کلیسای قیامت مزار مسیح به منزله بستن راه بهشت و زوار مسیحی بود و بدینسان اسفار حج عامل ذاتی جنگ صلیبی بود و حج زمینه فکری و عملی جنگ صلیبی را مهیا ساخت(زابوروف،همان،24)،جنگ صلیبی قله زندگی دینی مردم اروپا در قرن دوازدهم میلادی است و ترجمان افکار دینی و توجه واقعی اروپا به حیات دیگر است و نوعی جدیدی از استخلاص و توجه به معاد را در عرصه افکار دینی و اندیشههای کلامی اروپایی ایجاد کرده است(بارکر، همان،ص 9)در دیدگاه خاورشناسان تبیین جدید مسیحی از حج و جایگاه کلیسا و توجه کلیسا به این موقعیت در حوزه قدرت سیاسی که خود را حاکم مطلق جهان به تفویض الهی میدانست،موجب اقدام به اصلاحاتی برای کسب این قدرت شد،کلیسا هدف از اصلاحات خود را نشر عفت و تقوی و سازمان دادن به همه کلیساهای مسیحی دانست که به وسیلهی جنگهای صلیبی صورت گرفت و لذا جنگهای صلیبی بخشی از اقدامات اصلاحی کلیسا است(بارکر،همان،ص 9)و حرکت اصلاحی کلیسا نخستین عامل اصلی و مستقیم جنگهای کلاسیک صلیبی است(زابوروف،همان،ص 37)در این اقدام اصلاحی ابتدا هر ملل اروپایی ملت و امت واحد مسیح نامیده شدند و سپس سران دول اروپایی با پاپ رابط سید و مولی برقرار کردند(زابوروف،همان،ص 26) و جنگهای صلیبی را به عنوان افعال رب و فعل ایمان دانستند،اربابان کلیسا از برخی شرایط محیطی و وضع اجتماعی و اقتصادی مردم در راستای تحقق منافع خود سود جستند و به واسطهی این شرایط،روح زهد و ایمان را بر اروپا حاکم ساختند،از جمله هفت سال قحطی پیش از آغاز نبردهای صلیبی و وبا و طاعون فراگیر در اروپا که بدنبال آن روح زهد بر اروپا حاکم شده(زابوروف،همان،ص 340)،این شرایط سخت طبیعی و شرایط بدتر اجتماعی دهقانان که از نظام فئودالی رنج میبردند، زمینههای حاکمیت و گسترش الهیات رهاییبخش بوسیله کلیسا و جنگهای صلیبی را فراهم ساخت،کلیسا گروهی راهبان نظامی به تقلید از مرابطین اسلامی که همواره آماده جهاد دینی بودند تربیت کرد که ابتدا کار محافظت از زائران قبر مسیح را بعهده داشتند و کلیسا با همان وسایلی که مبارزان مسلمان در نبردهای اسلامی اندلس را گشودند و قرنها بر آن حکومت کردند؛اندلس را بازپس گرفت و ملل مؤمن مسیحی را برای رهایی سرزمینهای مقدس11آماده کرد و به مقابله با خطر اسلام برخاست که بوسیله مرابطین و موحدین و سلسلههایی از این قبیل حمایت میشد."