خلاصه ماشینی:
"»25 در همین خصوص درباره کسروی آوردهاند: «کسروی در کتاب آذری یا زبان قدیم آذربایجان گفته است که آذری از لهجههای فارسی است و آذربایجانیها از فارسها متمایز شده و میلر نیز به نظریه او استناد جسته و نوشته است که یک سری از واژههای اشعار لهجهء قرون وسطای آذری با کلمات تالشی26شباهت دارد و مرکز گسترش آن اردبیل است.
29 نویسندگان با وجود اصرار به ترک بودن آذربایجان از قدیم الایام،معترف به وجود و حضور اقوام غیرترک همچون تالشها،تاتها،لاهیجیها،ارمنیان، لزگیها و اودینها که از نظر زبانی و نژادی با آنان فرق دارند-در سرزمین قفقاز شرقی هستند،اما در خصوص چگونگی حضور اقوام فارس زبان در منطقه مینویسند: «شاهان ساسانی برای جلوگیری از مهاجرت طوایف شمال قفقاز به آلبانیا موانعی مانند دیوارها،سدهای دفاعی و قلعههای متعدد ایجاد کردند،اما چون این تمهیدات کافی نبود بدین منظور اقوام فارسی زبان ایرانی را کوچ داده و در این منطقه ساکن کردند.
»33 نویسندگان از دولتهای محلی شروانشاهان،قرهقویونلو و آققویونلو به عنوان قویترین دولتهایی که در شکلگیری ملت آذربایجان نقش مهمی ایفا نمودهاند یاد میکنند34اما در درگیری بین شروانشاهان و قرهقویونلو به اتحاد دو دولت از زاویه شمالی نگریسته و در جنگ بین قره یوسف قویونلو و ابراهیم اول شروانشاه،از حاکم شماخی جانبداری میکنند35و به منظور بزرگ و با اهمیت جلوه دادن دولت شروانشاهان به مرکزیت شماخی،از روابط گسترده آنها با روسیه در بخش چهارم فصل یازده به تفصیل صحبت میکنند."