چکیده:
مقالهء حاضر دو بخش دارد:
بخش اول خلاصهای از ترجمهء مقالهء محمد صلی الله علیه و اله در دائرة المعارف قرآن، نوشتهء«یوری روبین»یهودی است.وی در این مقاله به مباحث زیر پرداخته است:
معرفی کوتاهی از پیامبر و بررسی نامها و القاب ایشان،بحث وحی و قرآن، اهداف رسالت،گسترهء رسالت،آیین پیامبر،جایگاه پیامبر میان سایر پیامبران، رابطهء پیامبر با مؤمنان و کافران،قرآن و سیرهء پیامبر در دوران مکی و مدنی.روش نویسنده در این مقاله چینش آیات و نتیجه گرفتن از آنهاست.
بخش دوم بررسی نقاط مثبت و منفی مقاله است.اشکالهای وارد بر مقاله، بخشی ساختاری و بخشی محتوایی است،اشکالهای محتوایی شامل:لغزش در فهم لفظ و ظاهر آیات قرآن،خطا در تفسیر آیات،لغزش در استدلال و نتیجهگیری و اشکال در شواهد تاریخی است.مشکل عمدهء مقاله:ضعف منابع، تعصب های شخصی در پیش ذهنیتها و ایمان نداشتن به روح قدسی و روحانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله میباشد.ناقد در ادامه،این مطلب را براساس مستندهای صحیح قرآنی،روایی،تفسیری و تاریخی تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
"منشأ عربی کتاب پیغمبر اعلام میشود و قرآن به کتابی ویژه اشاره میکند که
زاویهای خاص به شخصیت نورانی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله اشاره شده است،از جمله در
نشان داده میشود که بارها در قرآن بهکار میرود تا انتقال آیات الهی به پیامبر صلی الله علیه و اله
پیامبر صلی الله علیه و اله که مطابق با تاریخ صحیح و همهء آیات قرآن باشد،این است که اسلام
محفوظ بوده است»!حال آنکه طبق آیات قرآن کریم،روش برخورد پیامبر صلی الله علیه و اله با
توسط شخص پیامبر صلی الله علیه و اله و اصالت قرآن،ایراد وارد کرده است.
است که کل مقاله دربارهء شخصیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله براساس آیات قرآن نگاشته
کتاب پیامبر اعلام میشود(21 سوره احقاف)و قرآن به کتابی خاص اشاره میکند که بر کتاب عربی مقدم بود و منظور همان کتاب موسی است(03
پیامبر صلی الله علیه و اله است و اینکه ایشان حتی ذرهای میل به پذیرش درخواست مشرکان
محمد صلی الله علیه و اله آخرین فرستادهء خداوند متعال برای هدایت نسل بشر است و مسلمانان
اشکالی به چگونگی بیان قرآن از زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله:نویسنده معتقد است:
سیرهء پیامبر صلی الله علیه و اله و حوادث زندگی ایشان همزمان با آیات الهی و درمیان آنها
بهتان علیه زنان پیامبر صلی الله علیه و اله اشاره کرده است و این دو را بههم مربوط میداند و
ایجاد شک دربارهء رابطهء قرآن،حدیث و سیرهء محمد صلی الله علیه و اله در این عبارت دیده میشود:"