چکیده:
یکی از مباحث کلامی،مسئله«جهانیبودن شرایع پیامبران بزرگ»است.پیامبران اولواللعزم براساس نظر مشهور و صحیح عبارتند از حضرت نوح،ابراهیم،موسی،عیسی و محمد علیهم السلام.دو دیدگاه دباره جهانیبودن ذکر کردهایم:
1.مأموربودن به ابلاغ پیام به همه عالم؛
2.لزوم دعوت دیگران در صورت ملاقات.
همچنین آیات قرآن درباره رسالت حضرت موسی و عیسی علیهما السلام دستهبندیشده،سپس براساس شواهد متعدد قرآنی،روایی و عهدین،جهانیبودن بهمعنای اول تقویت شده است که البته در آن صورت،معنای دوم نیز قطعی خواهد بود.
Universality of great prophets` missions is regarded as a theological problem. Ulul 'Azm، Possessors of strong will and perseverance، are commonly known to be Noah، Abraham، Moses، Jesus and Mohammad. Universality of the mission has been established by sending the prophetic message to all people of the world as some say، and sending it to those who have met the prophets as others say. The author has classified the verses in the
field، and then، using numerous evidences of Quran and Old and New Testaments، has supported the former. And it is evident that the latter would be proven also.
خلاصه ماشینی:
"اکنون به بررسی مستقل آیین این دو پیامبر میپردازیم:رسالت حضرت موسی علیه السلام
آیات مربوط به حضرت موسی علیه السلام و رسالت او به سه دسته قابل تقسیم است: 1.
آیاتی که رسالت حضرت موسی علیه السلام را متوجه قوم بنی اسرائیل میکند:و آتینا موسی الکتاب و جعلناه هدی لبنی إسرائیل ألا تتخذوا من دونی وکیلا.
در این آیات،حضرت موسی علیه السلام قوم خود بنی اسرائیل را خطاب قرار میدهد که
3. آیاتی که بر عمومیت دعوت حضرت موسی علیه السلام دلالت میکند:و ما قدروا الله حق قدره إذ قالوا ما أنزل الله علی بشر من شیء قل من أنزل
حضرت موسی و عیسی علیهما السلام به بنی اسرائیل دارد را حل میکند و میفرماید نبوت ایشان
عیسی علیه السلام ابتدا بر قوم بنی اسرائیل برگزیده شد اما از ضمن آموزههای این بخش میتوان
این اختلاف دیدگاه بعدها باعث شد تا تقسیم کاری صورت گیرد و پطرس مأمور بشارت به مختونان(عملکنندگان به شریعت موسی علیه السلام)شود و پولس مأمور بشارت به
نکته دیگری که برای عمومیت آیین مسیح میتوان ذکر کرد این است که اگر
در مورد پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله براساس ادله مختلف باید گفت که او
اکرم صلی الله علیه و آله که پیامبر معاصر و بعدی نداشته است و این وظیفه را ائمه علیهم السلام و عالمان دین
از آیات 92 و 03 سوره احقاف درباره ایمان جنیان به حضرت موسی صلی علیه السلام و پیامبر
9. زمانی که شریعت و آیین موسی علیه السلام در میان بنی اسرائیل و منطقه کنعان یا مصر"