چکیده:
نسب از اعتبارات نفس الامری است که دارای منشاء اعتبار واقعی میباشد که این امر اعتباری(نسب)از این منشاء اعتبار میشود.از آنجا که انتساب طفل به پدر، مبتنی بر خلقت کودک از نطفهء او است و مرد صاحب اسپرم،پدر طفل محسوب میشود بنابراین تعیین نسبت پدری برخلاف نسب مادری دشوار نیست.ولی در خصوص نسب مادری نظر به اینکه مادر هم از نظر بیولوژیک و هم از نظر فیزیولوژیک با فرزند خود رابطهء طبیعی دارد،در اینکه کدام یک از این دو امر واقعی میتواند منشاء اعتبار باشد،نظریههای متعددی ارائه شده است.براین اساس در این نوشتار با توجه به تحقق نسب در حالت استفاده از رحم جایگزین به بررسی نسب پدری و مادری در حالات مختلف مادر جانشینی میپردازیم.
Affiliation is a matter of fact-itself consideration having an actual origin abstracted from. Affiliation is abstracted from this origin. Since the affiliation of the child to his father depends on creation of the child from his sperm، and the owner of the sperm is
considered father of the child ، determination of paternal affiliationunlike the maternal one- is not so difficult. There are different theories concerning maternal affiliation، since mothers have natural relations to their children not only biologically but physiologically. Which of these two facts can be a source of valid consideration or abstraction of affiliation?
Regarding affiliation in case of using surrogacy ، the present article studies paternal as well as maternal affiliation in different cases of surrogate mothers.
خلاصه ماشینی:
"ارائه شده است پرداخته،سپس چگونگی انتساب طفل را به والدین را در نسب پدری و مادری بهطور جداگانه پیمیگیریم و در پایان در گفتار دیگری شرایط
از این امر رابطهء طبیعی خونی بین طفل و آن دو نفر که یکی پدر و دیگری مادر
منظور ما از نسب در این بحث رابطهء پدر فرزندی و مادر فرزندی است که
صاحب رحم هر دو مادر مشروع تلقی میشوند استدلالشان این است که از نظر
این مدعا باید گفت:در فرهنگ فارسی لفظ مادر بر هرگونه ارتباط طفل با زن اطلاق میشود،یعنی به زن مرضعه،زن مربیه در رحم و نیز زنی که منشأ تکون
مسائلی در این زمینه قابل طرح است: گفتیم که قانونگذار اسلام عنوان نسب را که عرف از رابطهء تکوینی(تکون و
نسب ناشی از زنا تصرف نموده است؛حال سؤال این است که آیا قانونگذار اسلام
این است که معیار تشخیص نسب مشروع چیست؟آیا هر طفل که از نظر لغوی و
مزالب این قسمت از نوشتار به نقد و بررسی دلایل مورد استناد مشهور فقها در زمینه نسب ناشی از زنا اختصاص مییابد لکن قبل از بررسی دلایل مذکور به
امامیه نیز معتقدند این است که کودک به صاحب اسپرم ملحق میشود اگرچه در
صاحب تخمک وجود دارد در اینکه مادر اصلی طفل کدامیک از این دو میباشد از
«نظریهء سنتی این است که طفل به صاحب نطفه ملحق میشود.
کودکان بیسرپرست است و در زمینه نسب طفل حاصل از این روش و آثار آن
شرعی در رابطه با تحقق نسب در زنا مطرح است و این که عدهای از فقها حتی بر"