چکیده:
بررسی و تحلیل مفهوم جنبش نرمافزاری و تحقق تولید علم و شناخت تاریخچهی علم و اندیشهی تمدن عظیم ایران اسلامی، میتواند ارزشها و کمبودهای علمی-فرهنگی،و تکالیف و وظایفی را که بر عهدهی اندیشمندان و روشنفکران متعهد جامعهی ایران اسلامی است،تبیین کند.لذا ضروری به نظر میرسد.گذر و نظری تاریخی به تحلیل مفهوم جنبش نرمافزاری و شناخت جریانات فکری و نظریههای تمدنساز ایران اسلامی(به خصوص بعد از تأثیرپذیری از تحولات اندیشه و روحیات علمی تمدن غرب)بیندازیم،تا نقش و جایگاه اساسی و حیاتی نظریهی جنبش نرمافزاری و تولید علم که مقام معظم رهبری بدان اشاره و تأکید دارند،روشن شود.
خلاصه ماشینی:
گذر و نظری تاریخی به تحلیل مفهوم جنبش نرمافزاری و شناخت جریانات فکری و نظریههای تمدّنساز ایران اسلامی(به خصوص بعد از تأثیرپذیری از تحولات اندیشه و روحیات علمی تمدّن غرب)بیندازیم،تا نقش و جایگاه اساسی و حیاتی نظریهی جنبش نرمافزاری و تولید علم که مقام معظم رهبری بدان اشاره و تأکید دارند،روشن شود.
در این دوران ژاپن در واقع زره تمدّن جدید غرب را پوشید و برنامههای اصلاحی و علمی خود را به کار گرفت و در ساحت عمل نیز تلاش کرد و تغییرات و تحولات بزرگی انجام داد1.
2 به هر حال آنچه که مسلم است اینکه ایران در طی صد و پنجاه سال اخیر،به طور جدّی با تمدّن جدید و تبعات مثبت و منفی غرب،مواجه بود و هر یک از الگوها و رهیافتهایی که در خصوص چگونگی حرکت به سوی پیشرفت ارایه میشد،حول محور مدرنیته بود و همگی اصول اصلاحی و هدف خودشان را،پیشرفت کشور قرار داده بودند که البته برخی الگوها و جریانها بر جریانات اندیشهای دیگر،غلبه داشت.
شهید محمد خیابانی معتقد بود در ایران باید نخست یک انقلاب فکری به وجود آورد و از این راه مردم را به حقوق مسلم حیاتی خویش آشنا ساخت و حاکمیت را به دست آنان سپرد تا از عقبماندگی و انحطاط فکری،سیاسی و اجتماعی رهایی یابند.
بنابراین امام خمینی بر این باور بود که تا حکومت فاسد و آلوده سرنگون نگردد و باورها و ارزشهای حرکت آفرین شکل نگیرد و بسیط نیابد،هیچ چیزی به وقوع نمیپیوندد،حتی خود تغییر رژیم نیز بدون پیوند با باورها و ارزشهای -------------- (1)-علی آذری،قیام شیخ محمّد خیابانی در تبریز،ص 684.