چکیده:
شناخت حقایق و واقعیتهای هستی به بهرهگیری از روشهای صحیح و منطقی و پرهیز از آفات شناخت حقیقت نیاز دارد تا انسان در معرفت خود،دچار اشتباه نگردد.تأکید اسلام بر لزوم به کار گرفتن اندیشه و روشنگری و آگاهیبخشی و بیان حقایق بر کسی پوشیده نیست و تمامی آموزههای اعتقادی،اخلاقی و علمی اسلام در این مسیر قرار دارد.در دیدگاه قرآنی جهتگیری نظام آفرینش بر تثبیت حق و ریشهکن شدن باطل است.پس شایسته مینماید که با ارزشها و مبانی خردورزی و دانشپژوهی در اسلامی آشنا شده و دقت شایستهتری در اصول و معیارهای شناخت حقیقت و منشاء و مصادیق حق و حقیقت از دیدگاه اسلام نمود تا ضمن پاسخگویی به نیازهای بشر در این عرصه و پر کردن خلاءهای جدید،راه پژوهش،ژرفاندیشی،نوآوری مستمر،تولید علم و توسعهی دین را،هموار نمود.
خلاصه ماشینی:
پس شایسته مینماید که با ارزشها و مبانی خردورزی و دانشپژوهی در اسلامی آشنا شده و دقّت شایستهتری در اصول و معیارهای شناخت حقیقت و منشاء و مصادیق حق و حقیقت از دیدگاه اسلام نمود تا ضمن پاسخگویی به نیازهای بشر در این عرصه و پر کردن خلاءهای جدید،راه پژوهش،ژرفاندیشی،نوآوری مستمر،تولید علم و توسعهی دین را،هموار نمود.
»(همان،ج 2:81) «صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش به در میبرد ز موج وین جهد میکند که بگیرد غریق را» (سعدی) امام صادق(ع)،دانشوران را با«شهیدان»مقایسه کرده و میفرماید:«آنگاه که رستاخیز برپا شود و ترازوی سنجش به میدان آید،قلم دانشمندان با خون شهیدان،سنجیده میشود و در نهایت این قلم دانشمندان است که بر خون شهیدان،برتری مییابد.
»1(کلینی:34) از سوی دیگر،خداوند متعال پیروی از گمان و اعتماد بر شیوهی غیر علمی را،از آفات شناخت حقیقت بر شمرده و -------------- (1)-در ادامهی حدیث آمده است:«خداوند بندگانش را به دقّت در دو آیهی زیر سفارش و توصیه نموده است یکی آیهی 961 سورهی اعراف که میفرماید:پس از آنان جانشینان ناصالحی آمدند که کتاب آسمانی را از پیشینیان فرا ستادند،ولی متاع زندگی دنیوی را طلب کردند و ادعا کردند که به زودی آمرزیده خواهیم شد حال آنکه اگر متاع همانند آن به دستشان میآمد،باز همچنان آن را میربودند.