چکیده:
خود رهبری،فرایند طراحی،ایجاد و حفظ رفتارهایی است که میتواند انسان را به رشد و کمال انسانی رهنمون کند.هدف این پژوهش،بررسی تطبیقی بین مدل چهار مرحلهای خود ارزیابی اسلامی و استراتژیهای رفتار محور خود رهبری است.در این پژوهش،از روش تحلیل نظری محتوای متون دینی و شیوه کتابخانهای استفاده شده است. این مقاله،بعد از طرح مباحثی در مورد خود ارزیابی و خودشناسی در اسلام،به بحث دربارهء خود رهبری و خودارزیابی پرداخته و در نهایت،مدل چهار مرحلهای خودارزیابی در اسلام(مشارطه،مراقبه،محاسبه،معاتبه)،با استراتژیهای رفتار محور خود رهبری،به عنوان یکی از تئوریهای جدید مدیریت تطبیق میشود.
Self-leadership is a process through which a person can generate and preserve behaviors that lead him to maturity and perfection. This research is a comparative study between a four-stage Islamic self-evaluation and self-leadership behavioral-focused strategies. Self-leadership is one of the issues that have been recently brought about in the field of management. In Islamic texts, great attention has been given to certain issues including self-knowledge and self-evaluation. The present article, first discusses self-knowledge and self-evaluation in Islam, then it studies self-leadership and self-evaluation and ultimately applies the four-stage model of self-evaluation in Islam (self-stipulation, self-examination, self-analysis, self-upbraiding) to self-leadership behavioral-focused strategies as one of the new management theories.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی مدل چهار مرحلهای خودارزیابی در اسلام (مشارطه،مراقبه،محاسبه،معاتبه) با استراتژیهای رفتار محور خود رهبری رضا هویدا* راضیه آقابابایی** چکیده خود رهبری،فرایند طراحی،ایجاد و حفظ رفتارهایی است که میتواند انسان را به رشد و کمال انسانی رهنمون کند.
این مقاله،بعد از طرح مباحثی در مورد خود ارزیابی و خودشناسی در اسلام،به بحث دربارهء خود رهبری و خودارزیابی پرداخته و در نهایت،مدل چهار مرحلهای خودارزیابی در اسلام(مشارطه،مراقبه،محاسبه،معاتبه)،با استراتژیهای رفتار محور خود رهبری،به عنوان یکی از تئوریهای جدید مدیریت تطبیق میشود.
self-management خودشناسی و خودارزیابی از دیدگاه اسلام خودشناسی و معرفت نفس از موضوعاتی است که در علم روانشناسی و معارف اسلامی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.
از جمله اموری که در مراقبه لازم است،اینکه انسان درهرحالی از حرکت و سکون متوجهء حضور خدا باشد و او را مراقب خود دانسته و بداند که خدای تعالی برضمیر همه کس آگاه و به تمام اعمال و افعال آنها بینا بوده و اسرار دل در نزد او مکشوف و ظاهر است.
نظام ارزشی اسلام با ویژگیهای ممتازش،تمامی ابعاد زندگی انسان را در بر میگیرد؛یعنی با در نظر گرفتن زندگی ابدی برای انسان که جزای کامل اعمال انسان را امکانپذیر میکند،با بیان تقوی و آثار آن بهعنوان مهمترین عامل سعادت انسان،با تکریم انسان و اختیار و آگاهی او،زمینه خودارزیابی را در عالیترین سطح در انسان فراهم میکند و از طرف دیگر،اقدامهای عملی برای تذکر و گرایش به این ارزشها و تحقق آثار آن و از جمله خودارزیابی،در دین اسلام ارائه شده است.