چکیده:
باور موجه دارای چه شرایطی است؟چگونه ما میتوانیم در باورهایمان در باره جهان خارج موجه باشیم؟برخلاف نظریه برونگرایانه،مبناگروی درونگرایانه بر این باور است که ما انسانها در رابطه با باورهایمان،الزامات و وظایف معرفتی یا عقلانی داریم که قبل از آنکه به باورهای گزارهای موجه اعتقاد پیدا کنیم باید آن را انجام دهیم.هدف این مقاله نقد نظریه درونگروی چیزم در مورد توجیه باورها است. هرچند دیدگاه درونگروی معقولتر از دیدگاه رقیب میباشد،اما به تنهایی برای توجیه باورها کافی نیست،بلکه به یک بیان تکمیلی نیاز دارد تا برای توجیه باورها کافی باشد.در این مقاله نشان داده خواهد شد که رهیافت چیزم در مورد توجیه باورها با اشکالاتی مواجه است.از آنجایی که غالب معرفتهای ما معرفتهای حصولی است بنابراین به یک پل ارتباطی میان ذهن و عین نیاز خواهیم داشت.با استفاده از فلسفهی ملا صدرا و از طریق صورتها ذهنی میتوان چنین پل ارتباطی میان ذهن و اعیان خارجی را ایجاد نمود.براساس علم حضوری،میتوان یک بیان ساده و روشن از توجیه باورها در مورد جهان مادی،به ویژه در مورد تجربههای حسی ارائه نمود.
What is required for a belief to be justified? How are we justified in holding belief about external world? Contrary to externalism، the internalist foundationalism believes that، there are epistemic or intellectual duties or obligations to be fulfilled before one assent to justified propositional beliefs. The purpose of this paper is to criticize Chisholm’s internalism. Though internalist theory is more plausible than its rivals، it is not sufficient for justification of beliefs، and needs some complementary account to be sufficient for a belief to be rationally justified. I will show that there are some problems in Chisholm's approach to justification of beliefs. Since the majority of our knowledge is knowledge by representaion، we need to have a connective bridge between subject and objects. From Sadra’s philosophy، I will offer a connective bridge between subject and external object trough the mental form theory. By conforming to knowledge by presence we may have a straightforward account of justification of beliefs about the physical world، in particular sensory experience.