خلاصه ماشینی:
"مخصوصا عواطف و احساسات آئینه تمامنمای شخصیت میباشند در حالیکه افکار آنرا کمتر منعکس میسازند،نتیجتا،رومانتیسم تنها بنقاشی آن حقیقتی میپردازد که آتش هیجانات درونی را تهییج کند؛ بدینعلت با نگهبانان میراث کهن،یعنی نویسندگان و شعرای قرن هفدهم سخت مختلف است،و چون افکار استدلالیان این دوره را سدی در مقابل نشو و نمای خود میبیند،با آنها به شدت مبارزه میکند.
چون رومانتیسم راسین تنها در نمایشنامهء آندروماک مورد توجه است،جریان آن بطور خلاصه در اینجا نقل میشود: (3)-در آثار MussetáLamartineáVigny (4)-در آثار Chateaubriand (5)-در آثار Vigny (6)-در آثار VignyáHugoáMme de Stae?l (7)-در آثار LamartineáStendhaláBalzacáHugo موضوع نمایشنامه در کاخ پیروس8پسر آشیل9و فاتح تروا01رخ میدهد.
173) و در جای دیگر،هم او جریان جنگ تروا و فتح این شهر و سرنوشت ساکنان آنرا چنین وصف میکند: Je songe quelle e?tail autrefois cette ville Si superbe en remparts,en he?ros si fertile, Mai?tresse de l'Asie;et je regarde enfin Quel fut le sort de Troie et quel est son destin.
او،با چه مهارتی جریان سقوط تروا و اسارت آندروماک را که منزل بمنزل،بدنبال لشگریان پیروس روان است نقل میکند!اشعار فوق نمونهء بارزی از این دلبستگی و احترام او برنگ تاریخی است.
و در جای دیگر آندروماک باو چنین میگوید: A de moindres faveurs des malheureux pre?tendent, Seigneur;c'est un exil que mes pleurs vous demandent.
تعجب اینجاست که راسین،حتی از نظر قیافه ظاهری،آنطورکه تعریفش در کتابها آمده است،با یک شاعر رومانتیک قرن نوزدهم کاملا شبیه است!باید توجه داشت که ظرافت خطوط چهره،و چگونگی آرایش ظاهری از خصائص شعرای رومانتیک بود و راسین نیز از این جهات با اخلاف خود همآهنگی دارد."