چکیده:
مقاله حاضر تفسیر آیات 25 تا 29 سورهء بقره است که در آنها ویژگیهای بهشت،تمثیل به پشه،ویژگیهای فاسقان،معاد و آفرینش زمین و آسمان بیان شده است.حاصل تفسیر آیات مزبور عبارت است از: آیهء 25:بهشت محیطی مفرح برای زندگی میباشد و در آن انواع میوهها آماده و نیاز جنسی بهشتیان تأمین است و اینان در آن جاودانه خواهند بود. آیهء 26:تمثیل برای رفع ابهام،امری قبیح نیست تا خدا ترکش کند.مؤمنان تمثیل خدا به پشه و غیر آن را حکیمانه میدانند و با آن هدایت میشوند،ولی کافران با نگاه منفی به آن گمراهتر میشوند. آیهء 27:دارندگان سه ویژگی نقض عهد الهی،قطع اموری که خداوند به وصل آنها امر کرده است و نفع نرساندن به افراد جامعه،زیانکاراند. آیهء 28:این آیه همهء مردم را از کفر به خدا باز میدارد،با این استدلال که انسان موجودی بیجان بود که خداوند وی را زنده کرد،سپس میمیراند و زنده میکند. آیهء 29:تمام آنچه در زمین است برای بهرهمندی انسان خلق شده و این،نشان ارزش والای انسان است که توجه به آن باعث میشود او خود را ارزان نفروشد.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه،خداوند متعال مؤمنان را به بهشتی که از همۀ نعمتهای مادی و معنوی سرشار است،بشارت میدهد،سپس از ابا نداشتن خداوند در مثل زدن به امور کوچک سخن میگوید و تمثیل را موجب هدایت مؤمنان و ضلالت فاسقان اعلام میدارد و نقض عهد الهی،قطع اموری که خداوند امر به وصل آن نموده و نفع نرساندن به افراد جامعه را تقبیح میکند و با استدلال به اینکه همۀ شما مرده بودید و خدا شما را زنده کرد، از کفر به خداوند باز میدارد و در پایان به نعمت آفرینش زمین و آسمان برای بهرهمندی انسان اشاره میکند.
تفسیر آیات {/و بشر الذین ءامنوا و عملو الصالحات أن لهم جنات تجری من تحتها الأنهار کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل و اوتوا به متشابها و لهم فیها أزواج مطهرة و هم فیها خالدون/}(بقره:25)؛و کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، مژده ده که ایشان را باغهایی است که از زیر آنها جویها روان است،هرگاه میوهای از آن روزی آنان شود گویند:این همان است که پیش از این[در دنیا]روزی ما شده بود،و آن میوههای همانند بدیشان دهند،و در آنجا همسرانی پاکیزه دارند.
بر اساس احتمال اول که(ثم یحییکم)به معنای احیای در روز قیامت است،سؤالی پیش میآید و آن اینکه بین زنده شدن در قیامت و رجوع به خدا فاصلهای وجود ندارد، پس چرا رجوع را با حرف عطف ثم به«یحییکم»عطف نمود و فرمود:«ثم إلیه ترجعون»؟21 به این پرسش دو پاسخ داده شده است: پاسخ اول:میان زنده شدن و رجوع به خداوند فاصلۀ زیادی است انسانها مواقف زیادی مانند پل صراط،حسابرسی و غیره را باید پشت سر بگذارند تا به خداوند برسند؛ بنابراین«یحییکم»مربوط به اول قیامت و«ثم إلیه ترجعون»مربوط به اتمام حسابرسی و رفتن به بهشت و جهنم است."