چکیده:
مسئلهء علیت ذهنی-دست کم از زمان دکارت-از مهمترین مسائل فلسفهء ذهن بوده است.فیلسوفان دکارتی از آنجا که تعاملی علی نفس و بدن را مشکلساز میدانستند،هر یک به شیوهای رابطهء علی مستقیم میان نفس و بدن را کنار گذاشتند، با این حال،این مسئله با کنار گذاشتن نفس مجرد دکارتی در دور حاضر نیز حل نشده است و همچنان از مهمترین مسائل است.اگر مسئلهء ذهن و بدن را اساسیترین مسئله در فلسفهء ذهن معاصر به حساب آوریم،دستکم یک صورت مسئلهء ذهن و بدن مسئلهء علیت ذهنی است.اگر در نظر دکارت تفاوت دو جوهر نفس و بدن مانعی بر سر راه تعاملی علی این دو به حساب میآمد،با اصالت دادن به امور فیزیکی نیز مسئله صورت دیگری پیدا میکند:ذهن چگونه میتواند نیروهای علیاش را در جهانی که اساسا فیزیکی است،اعمال کند؟فیلسوفان براساس دیدگاههای متفاوتشان دربار علیت و نیز چیستی ذهن،راهحلهای متفاوتی برای مسئلهء علیت ذهنی مطرح کردهاند،که به بخشی از این مسائل در این مقاله پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"اگر در نظر دکارت تفاوت دو جوهر نفس و بدن مانعی بر سر راه تعاملی علی این دو به حساب میآمد،با اصالت دادن به امور فیزیکی نیز مسئله صورت دیگری پیدا میکند:ذهن چگونه میتواند نیروهای علیاش را در جهانی که اساسا فیزیکی است،اعمال کند؟فیلسوفان براساس دیدگاههای متفاوتشان دربار علیت و نیز چیستی ذهن،راهحلهای متفاوتی برای مسئلهء علیت ذهنی مطرح کردهاند،که به بخشی از این مسائل در این مقاله پرداخته میشود.
در پاسخ نخست،او ابتدا بهترین تقریری را که از این استدلال میتوانیم ارائه کنیم مطرح میکند: (1)اگر نمیدانیم که چگونه نفوس و ابدان در علیت جفت میشوند یا چگونه سلسلههای علی میان آنها میتوانند وجود داشته باشند،آنگاه معقول نیست باور داشته باشیم که تعامل میان نفوس و ابدان وجود دارد.
نه مشکل فلسفی خاصی در تعامل مغز و بدن به چشم میخورد و نه عجیب است که رویدادی در مغز مثلا سبب بالا رفتن دست شود(از آنجا که مسئلهء علیت ذهنی تنها برای فیزیکالیستهای غیر تحویلگرا مطرح میشود،از این پس در این مقاله هرگاه فیزیکالیسم بدون قید آورده میشود،منظور از آن فیزیکالیسم غیر تحویل گراست).
به اجمال مسئله این است که اگر دو حوزه از ویژگیهای غیر قابل تحویل ذهنی و فیزیکی وجود دارند،ویژگیهای ذهنی یک شیء چگونه میتوانند بر ویژگیهای فیزیکی آن تأثیر بگذارند و از آنها اثر بپذیرند؟همانطور که تفاوت ذاتی دو جوهر ذهنی و فیزیکی مانعی است برای دوگانهانگاران جوهری بر سر راه تبیین روابط علی میان آنها،استقلال ویژگیهای ذهنی از ویژگیهای فیزیکی نیز مانعی است برای دوگانهانگاران ویژگی برای تبیین علیت ذهنی-فیزیکی."