چکیده:
) علاوه ب این منابع،نظرات برجستهترین حروفنگاران نیز،مانند،هرب لوبالین،11میلتون گلیزر،12پل راند13و اریک اسپایکر من،14حائز اهمیت فراوان میباشد. با این مقدمه،در ادامه برای بررسی و مطالعه دقیقتر و چگونگی شکلگیری جنبشها و سبکهای حروف نگاری،گاه شماری15این رویدادها ذکر میگردد. این نوشتار،ترجمهی بخشی(انگلیسی)از قسمت اول کتاب ارزشمند و تاثیرگذار،حروفنگاری،چه زمانی،چه کسانی و چگونه؟است که توسط فرید ریش فریدل،نیکلاس ات،برنارد استین،به سه زبان آلمانی،فرانسوی و انگلیسی و در سال 1998،به رشته تحریر درآمده است. در اینجا ترجمهی مهمترین بخشهای موردنظر(قسمت اول کتاب)که به موضوع حروفنگاری میپردازد، ارائه میگردد.این سبکهای حروفنگاری از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و با هنر جدید که حروفنگاری بهطور برجسته از این دوران درحال شکلگیری است،آغاز شده و به اواخر قرن بیستم،یعنی حروفنگاری چندین سبکی ختم میگردند.در عرصهی طراحی گرافیک معاصر جهان و به ویژه ایران،حروفنگاری چاپی(تایپوگرافی)یکی از جذابترین،پر کاربردترین و بحث برانگیزترین واژگانی بوده است که استعداد طرح شدن را یافته است. در عرصهی طراحی گرافیک معاصر ایران و همانگونه که از نمایشگاههای برگزار شده برمیآید،حروفنگاری، با خوشنویسی1،خط نقاشی،2دستنوشته3و حتی طراحی حروف4غیر چاپی،بهطور پیچیدهای خلط و یکی انگاشته شده است و دارای تفاسیر و برداشتهای غیر علمی و نادرستی گردیدهاند. ایندرحالی است که واژهی تایپوگرافی در غرب،دارای تاریخ،اصول و کاربردهای مشخص و تعریف شدهای است و از آغاز صنعت چاپ و بهطور تخصصیتر با تنوع مفاهیم و کابردها،چندین دهه است که سیر تکاملی خود را پشت سر میگذارد. حروفنگاری از مقولهی خوشنویسی،دستنوشته،طراحی حروف غیر چاپی و سایر موارد مشابه جدا بود و فقط طراحی و ترکیب حروف چاپی است.در غرب برخلاف حروفنگاری خودمان،هیچ حروفنگاری حق تغییر و تحریف آناتومی و ساختمان حروف چاپی یا همان قلم(فونت)را ندارد و فقط از آن قلم،جهت آرایش وترکیب بهره میبرد و اگر مرتکب چنین تغییری شد،با پیگیری طراح اصلی قلم،خود را باید به جهت نقض حقوق معنوی طراح اصلی،به زودی در دادگاه حاضر ببیند. حروفنگاری یا تایپوگرافی از دو جز تایپ(حروف چاپی)و گرافی(نوشتن و نگاشتن)تشکیل یافته است و به روشنی نگاشتن و آرایش با حروف چاپی معنی میدهد.شاخهی حروفنگاری دو بخش دارد،یک بخش حرفهای آن است،شامل طراحی تایپ فیس5(قلم،فونت)و بخش دیگر و اصلی آن،مربوط به جنبهی کاربردی و مصرفی آن است که شامل آرایش و ترکیب تایپ در صفحه و بار گرافیکی آن در زمینههای گوناگون میباشد. به عبارت دیگر،در اوایل صنعت چاپ،حروفنگاری علاوه بر طراحی قلم،شامل،آرایش صفحه و متن میشد،یعنی:تعیین محل حروف،اندازه حروف،نوع حروف،شدت رنگهای حروف و نسبت همه حروف به سطح کاغذ و ترکیب هوشمندانه عناصر(حروف و تصاویر)با توجه به تناسب طلایی. لیکن امروزه و بهطور برجسته از اوایل سده بیستم،علاوه بر موارد فوق،دارای بار گرافیکی و کاربردهای پیچیدهتر و عرصهای برای ارائهی آثار و نظرات زیباییشناسانه گردیده است.در حروفنگاری،مانند سایر هنرها،
خلاصه ماشینی:
یکی دیگر از ویژگیهای این دوره این بود که حروف چاپی به عناصر مستقل طراحی تبدیل و اغلب در هنر آزاد به کار گرفته شد.
در این سبک هیچ قانون خاصی برای استفاده از نوع حروف چاپی وجود نداشت و بدون سریف،سریف گوشهدار و دیگر قلمهای رومی در کار طراحان آیندهگرا،به صورت درهم و آمیخته استفاده میشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمونه آثار حروف نگاری،دادا دادا91(5191) دادا جنبشی ادبی و جنبشی در طراحی بود که در سال 5191 در زوریخ تاسیس گردید و به سرعت در بقیه اروپا گسترش یافت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمونه آثار حروف نگاری،ساختگرایی ساخت02(0291) ساختگرایی در اروپا،در حدود سال 0291 آغاز گردید،اصطلاح اصیلی که توصیفکنندهی این سبک است،در طول سالهای اتحاد جماهیر شوروی نوین شکل گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمونه آثار حروف نگاری،بیانگری بیانگری12(5291-0191) بیانگری که یکی از مشخصترین سبکهای موجود برای بیان حالتهای هنری اوایل قرن بیستم محسوب میشود،بهطور ویژه دورهی سبکی هیجانانگیز در زمینههای مختلف طراحی بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمونه آثار حروف نگاری،هنر تزئینی شکل نوشتاری شخصی،فردی32(5291) بسیاری از نظریههای حروف نگاری معاصر در این زمان،توسط طراحانی پیشنهاد میشد که نه روشهای سنتی را آموزش دیده بودند و نه هنر تجارتی را میشناختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سبک حروف نگاری بین المللی33(5491) در سالهای 5491-0491 در دو نقطهی بسیار دور و متفاوت دنیا،یعنی امریکا و سوئیس،تغییرات و تحولات جدیدی در حروفنگاری شکل گرفت که نشان دهندهی موفقیتهای ارزشمندی در زمینهی تبلیغات و ارتباطات بود.