چکیده:
این مقاله،روششناسی نظریهی کاشت،به عنوان یکی از پرکاربردترین نظریهها در حوزهی علوم ارتباطات را مورد نقدوبررسی قرار میدهد.دو عامل مهم در توضیح ضعفهای روششناختی این نظریه وجود دارد؛یکی مربوط به مفاهیم اصلی این نظریه،یعنی مواجهه با تلویزیون و شاخصهای کاشت و همچنین نحوهی عملیاتی کردن آنهاست و دیگری به ماهیت روابط بین متغیرها مربوط میشود. در این مقاله سعی شده است که با استفاده از تحقیقات پیشین،نقدوبررسیهای صورت گرفته از نظریهی کاشت و همچنین تحقیقاتی که روششناسی کاشت را باتوجه به نقدهای آن به کار بردهاند،این عوامل توضیح داده شود.روشن شدن این موضوعات تفسیر نتایج حاصل از بررسیهای کاشت را آسانتر و قابل قبولتر میکند.
خلاصه ماشینی:
"3-روششناسی نظریهی کاشت نقدهای بسیاری از نظریهی کاشت شده است،از جمله اینکه: 1-تمرکز روی کمیت بینندگان تلویزیون،نگاهی درست دربارهی کیفیت مصرف رسانهای به دست نمیدهد؛ 2-دانستن اینکه شخص،دو،چهار یا شش ساعت در روز تلویزیون تماشا میکند،چیزی دربارهی معناسازی مخاطب از برنامهها به ما نمیگوید،افراد ظرفیت مقاومت را در برابر تأثیرات جریان اصلی تلویزیونی دارند؛ 3-مردم،فعالانه برنامههای تلویزیون را برای تماشا انتخاب میکنند، شخصیتها،داستانهای سرگرمکننده و گزارشهای خبری،با تجارب، امیدها،انتظارات و نگرانیهای بینندگان در تعامل است؛ 4-مخاطبان مصرفکنندگانی نیستند که کورکورانه تسلیم رسانهها باشند،به عکس آنها بهطور فعال در تولید معنی و آنچه میبینند، درگیرند؛ 5-با کنترل متغیرهای جمعیتشناختی و روانشناختی،نتایج کاشت تغییر میکند.
این مسئله را میتوان باتوجه به سه عامل کنترل متغیرها،فقدان رابطهی خطی و خلط مفاهیم همبستگی و رابطهی علی توضیح داد که در زیر به آن اشاره میشود: 3-2-1-کنترل متغیرها وقتی در تحلیل کاشت کار کنترل متغیرها صورت میگیرد، همبستگی همیشه کمتر از زمانی است که متغیرها کنترل نشدهاند، اما اغلب تجقیقات نشان میدهند که حتی پس از کنترل متغیرها نیز میزان همبستگی خیلی کم است و تفسیر نتایج را تغییر نمیدهد.
در واقع سایتو برای توضیح اینکه کنترل متغیرها نیز تأثیر زیادی بر نتایج کاشت و بالا بردن همبستگیها ندارد،بین غیریکنواختی و غیرخطی بودن فرق قائل میشود و عقیده دارد که این مسئله به دلیل غیرنکنواخت بودن است و آن را باتوجه به مفهوم جاذبه یا کشش توضیح میدهد و نتایج را اینگونه تفسیر میکند که تلویزیون نه میخواهد محافظهکاران،خیلی سنتی و نه زنان و افراد تحصیلکرده، خیلی تساویطلب باشند."