چکیده:
در نیمه دوم قرن بیستم،بسیاری از نقاشان به این واقعیت دست یافتند که مدرنیسم به بنبست رسیده است و از 1965 به بعد پست مدرنیسم چهره مینمایاند.پست مدرنیسم برخلاف مدرنیسم، بازگشت مستقیم و صریح به تاریخ و سنت را جایز میشمارد و دارای گرایشهای متنوع و بسیاری است.مدرنیسم،تزئینی بودن را عیب و عار میدانست و هرگز به آن بهعنوان یک ویژگی مثبت ننگریست.تزئینی بودن صفتی بود که بیشتر به کارهای زنان نسبت داده میشد. در دههء 70 هنرمندان فمنیست،جنبشی تزئینی را بنا نهادند و با آفرینشهای خود،مرز میان هنرهای و تزئینی و زیبا را از میان برداشتند.به این ترتیب نقاشان این جنبش،حرکت خود را در بستر فمنیسم و علیه تقلیلگراییهای مینیالیسم و نفی زیباییشناسی کانسپچوالیسم آغاز کردند و در راستای حمایت از زنان و دست آفریدههایشان که همواره ناچیز تلقی میشد،قدم برداشتند.آنان برای رسیدن به اهداف خود از هنرها و فرهنگهای غیر غربی و پیشینیان خود بهرههای بسیار جستند. این مقاله به منظور آشنایی با فمنیسم و هنرمندان آن بهویژه تزیینگرایان این جنبش بهگونهای بسیار مختصر و فشرده تنظیم شده است.
خلاصه ماشینی:
"از آن تاریخ پرسشهایی از سوی زنان هنرمند و تاریخنویسان هنر زنان مطرح شده است،2از جمله: چرا تاریخ هنر،زنان هنرمند برجستهای به خود نادیده است؟ چرا منزلت زنان در مقام هنرمند تا این حد کمارزش شمرده میشود؟آیا هنر زنان باید به شکلی بنیادین با آفریدههای جنس مخالف او متفاوت باشد؟ در دسامبر سال 6791،ان ساترلند هریس3و لیندا نوکلین4نمایشگاهی با عنوان«زنان هنرمند» در موزه هنر ایالت لسآنجلس بر پا کردند که در آن آفرینشهای زنان در سالهای 0551-0591 را به نمایش گذارند؛اما بهطور مشخص و رسمی نخستین اثر هنری فمنیستی که نظر جهانیان را به خود جلب کرد،چیدمان ضیافت شام5اثر جودی شیکاگو6بود.
(تصویر 3) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مریام اسچاپیرو،بادبزن بارسلونا 9791،آکریلیک و کولاژ 2-جویس کوزلف: کوزلف متولد 2491،با کشف توانمندیهای نهفته در هنر فمینیستی،از انتزاع کاهشدهندهای که دست پخت مردان بود فاصله گرفت و به هنری ملموستر روی آورد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-جویس کوزلف،اتاق مخفی، 5791 چشم میخورد که تأثیری بسیار روشن از کاشیکاریهای ایران پس از اسلام است و مانند یک برش زیبا و متناسب از بناهای این سرزمین خودنمایی میکند.
هنر تزئینگرا با نقوش پر حجم و رنگهای درخشان،به عنوان راهی برای رهایی از تنشها و تحولات جدید اقتصادی، اجتماعی،سیاسی و مذهبی و جریانات هنری مدرنیسم و پست مدرنیسم از سوی هنرمندان پیشنهاد شد و برای رسیده به اهداف زیبایی شناسانه و همچنین از میان برداشتن مرزهای مصنوع میان هنرهای زیبا و کاربردی و هنر زنان و مردان بر فرهنگ و هنر گذشته و سرزمینهای دیگر تکیه زد و با الهام از آنها آثاری به ظاهر دکوراتیو اما بحث برانگیز در هنر جهان معاصر آفرید.
این هنرمندان باوجودی که حرکت خود را در بستر فمنیسم و با تاکید بر دست آفریدههای زنان آغاز کردند،اما از هنرمندان مرد و هنر مردانه نیز بهره گرفتند و به آن بیتوجهی نشان ندادند."