چکیده:
نظریه تکثرگرایی دینی که مدعی تساوی ادیان و مذاهب در حقانیت و تساوی دینداران در امکان نجات و رستگاری است، دارای رویکردها و تقریرهای متفاوتی می باشد. مهم ترین رویکرد، دیدگاهی است که سعی دارد این تئوری را از نگرشی خاص به وحی استخراج نماید. این نگرش، همان تجربی انگاری یا تجربه دینی تلقی کردن وحی است. مقاله حاضر ضمن بیان تئوری های بدیل نظریه تجربه دینی در خصوص ماهیت وحی و نشان دادن برآیند آنها در نظریه تکثرگرایی دینی، به بررسی امکان یا عدم امکان انتاج این نظریه از آنها می پردازد. این مقاله درصدد اثبات این فرض است که نظریه تکثرگرایی دینی نه تنها ازطریق رویکرد تجربی نسبت به وحی، بلکه به کمک هیچ تلقی دیگری درباره وحی نیز قابل توجیه نیست.
خلاصه ماشینی:
"اما در خصوص نظریه حکما و اندیشمندان اسلامی که بنابر تفسیر شهید مطهریاز آن،به حسب ظاهر با دیدگاه گزارهای انطباق بیشتری دارد و دیدگاه املای الفاظاز آن استنباط نمیشود،چه باید گفت؟براساس این تفسیر،فلاسفه اسلامیهمچون فارابی و ابن سینا برآنند که همانگونه که در جریان ادراک عقلی،انسانیک صورت حسی را از طبیعت میگیرد و سپس با تعالی درجات،حالت عقلانیت وکلیت به خود میگیرد،روح پیامبر نیز با استعداد خاصی حقایق را در عالم معقولیتو کلیت خود میگیرد و پس از نزول،بر آنها لباس محسوس میپوشاند؛به اینترتیب حقایقی را که پیامبر به صورت معقول و مجرد ملاقات کرده است،در مراتبوجود او تنزل میکند و به صورت امر حسی مسموع یا مبصر درمیآید و به اینترتیب وحی نازل میشود.
البته کسی که معتقد به اختلاف نوعی ادیان است این نظر را برنمیتابد ومیگوید همین که در آیات قرآن یا تورات و انجیل از مفاهیم بومی سرزمینهایی کهدر آنها نازل شدهاند،فراوان استفاده شده است،معلوم میگردد هر کدام از اینمتون،تلفیقی از تجربه درونی پیامبرانشان به همراه تفسیر متأثر از محیط زندگیآنهاست و بنابراین هریک نوع متفاوتی نسبت به دیگری هستند؛اما این تلقی،ناشیاز اعتقاد به این است که ما دین را ناشی از تجربه درونی انسانی بدانیم که فاعلیت واراده او دین را ایجاد کرده است؛در صورتی که اگر اراده و فاعلیت خدا را رکن اصلی&%01326DNAG013G% دین وارسال رسل بدانیم و به عبارت دیگر،خدا را بهعنوان واضع اصلی دین وشریعت به حساب بیاوریم،خیلی بعید مینماید که اختلاف ادیان فقط به سبباختلاف تفسیرهای ناشی از فرهنگها و محیطهای مختلف از تجارب درونیانسانهای مختلف بوده باشد."