خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 8 دکتر محمد حسن زکی نیز در نوشتههای خود آورده است: «یکی دیگر از طرفداران فنون ایرانی،فرانک برانگوین-نقاش و حفار انگلیسی-است که اعتراف دارد نمونههای بسیاری عالی فنون ایران اسلامی در سبکهای عمومی فنون عالم تأثیر داشته و از این بابت جهانیان،مرهون خدمات فنی ایرانیان هستند.
پیدا است که از این قرابت باید دریافت که بین؛بیابان گردان، حاشیهنشینان یا شهرنشینان،کدام یک الهام بخش یا الهام گیر بوده یا امکان الهام بخشی و الهامگیری را داشتهاند؟ پیوندهای هنری ایران پیش از اسلام و دورهی اسلامی با هم جواران در بیشتر بررسیهای محققان،از تأثیرهای هنر چینی، هندی و ایرانی بر ساکنان پیرامون بیابانهای آسیای مرکزی سخن رفته است.
شکل 14 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 15 دکتر زکی،مانی،نفوذ و تأثیر نقاشی او در بغداد را از طریق شاگرداناش نادیده میگیرد و مینویسد است:«بیشتر اهل فن و هنرآموزان،برای بنیاد هنرستان بغداد،اهل معابد و پرستشگاههای شرق،و از طوایف مختلف بودند،با این وصف بیشتر استادان در میان ایرانیان پدیدار شد و کشور ایران بود که هنر را به کمال رسانید.
با این شرح فشرده ولی کافی،برای تشخیص اوضاع (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 28 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 22 شیوههای نقاشی دوران اسلامی ایران-با توجه به سلیقهها و موقعیتهای فرهنگی-سیاسی و هنری از صدر اسلام به بعد- چند شیوه،ارائه میگردد که عبارتاند از:آثاری از چند سدهی اوایل اسلام،و آثاری از تبریز،قزوین،اصفهان،شیراز و هرات که هریک ویژهگی خود را با در نظر گرفتن خلاقیتها،و آزاد بودن از اصول و قواعد کاری معمول،و کم و زیاد کردنها،و اجرای موضوعهای اشارهیی(سمبولیک)به کفایت میرسانند."