خلاصه ماشینی:
"چهار رسالهی حاضر به همین دلیل،و در ادامهی تلاشی که از خیلی سال پیش برای نشر آثار روزبهان شدهاست،به منظور کاملتر کردن مجموعهی آثار منتشرهی روزبهان و کمک به ارزیابی مجدد آیین این قدیس بزرگ شیراز منتشر میشوند.
با این هدف،به بررسی رسالههای حاضر پرداختم و بدینسان توانستم محدودیتهای دیدگاه قبلیمان را راجع به روزبهان نشان دهم و برای تکمیل تجزیه و تحلیل هانری کربن-که همچنان در مورد آیین عاشقان کاملا معتبر است-تلاش کنم.
از همینرو نیز مرحلهی نخست زندگی روزبهان متأثر از این تجربه است که مبنای تجزیه و تحلیل هانری کربن قرار میگیرد.
بدینسان، مسئلهی شر به مسئلهی وحدت درونی ذات خدا ارجاع میشود که تنها راه برای شناخت مناسبت میان صداقت و دروغ به عنوان مسئلهی تقدم در عزم آفرینش است و این مسئله همان مسئلهی چگونگی مفصلبندی معنا و وجود است،مسئلهی چگونگی مفصلبندی تأویلگری،یعنی روح محمد و خدا است.
خلاصه اینکه اقتباس همانند یک صفت گوهر خدا ظاهر میشود و به دو قطبی بودن معنا به عنوان صداقت و دروغ به منزلهی ساختار روح ریشه میدهد و این تنها توجیه دلمشغولی تصوف به تأویل و به اخلاق است.
در نوشتههایی دیگر به سایر مسائل مربوط به آیین روزبهان پرداختهام:مقدمهام بر ترجمهام از کشف الاسرار زیر عنوان: Le de?voilement des secrets:Joumal sperituel de Ru?zbeha?n Baqli?(Paris,1996) ؛مقدمهی مفصلم بر ترجمهام از دو رسالهی کتاب الاغانه و لوامع التوحید زیر عنوان L'ennuagement du caeur(Paris,1998) ؛افزون بر این دو مقدمه،باید به مقالههای دیگر دربارهی روزبهان نیز اشاره کنم: "Reflexions sur la nature dr paradoxe:la de?finttion de Ru?zbeha?n Baqli?"(Paris,1996) "L'e?chelle des mots dans les ascensions de Ru?zbeha?n Baqli?"