چکیده:
در غرفهء دیدار بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که به منظور نقد و بررسی آثار برگزیده جشنواره های ملی تدارک دیده شده است،نشستی در نقد کتاب معاد جسمانی اثر برگزیدهء دهمین دورهء کتاب فصل،با حضور نویسنده آقای مرتضی پویان و منتقد محترم آقای دکتر عبد الله صلواتی برگزار شد.آنچه پیش روی شما قرار دارد،متن گفتوگو و نقد و پاسخهایی است که از سوی مؤلف و منتقد تنظیم شده و در اختیار دفتر مجله قرار گرفته است. کتاب ماه فلسفه
خلاصه ماشینی:
"همچنین میتوان اقوال ملا صدرا همانند:«بدان اختلاف افراد انسان به حسب این نشئه،اختلاف به عوارض است و به حسب نشئهء اخروی،اختلاف به ذاتیات است»5و«انسان پس از آن که به حسب طبیعت بشری،نوع واحد بوده است،به حسب باطن و روح،به انواع مختلفی تبدیل میشود»6و«هرچند افراد بشر در جسمیت و بشریت متساویاند،اما پس از انتقالات و حرکاتشان به سوی اعراض و تطورشان در اطوار و اکتساب خیرات و شرور و فضایل و رذایل به حسب باطنها و قلوب،در ذوات و صفات متخالف میگردند»7را برآمده از مبانی فلسفی او از جمله جسمانیة الحدوث بودن نفس دانست؛به این بیان که همهء نفوس انسانی در آغاز حیات طبیعی،به حسب ذات،صورت جسمانیاند که صرفا اختلافاتی در عوارض دارند،اما در ادامه با حرکت جوهری و اتحاد وجودی با ملکات باطنی،در حیات روحانی خویش به انواع گوناگون مبدل میگردند.
که به برخی از آنها اشاره میشود: در صفحات 43-53 اثر حاضر در باب اینکه چرا در برخی آثار ملا صدرا،در بیان اصول معاد جسمانی،اصل اصالت وجود نیامده،بحثهای مفصلی شده است از جمله آنکه این اصل موضوع الموضوع است و عدم ذکر آن اشکالی ایجاد نمیکند و مطالبی از این دست...
این پرسش مهم میطلبد که برای آن فصل جدایی برای اثبات وجود یا عدم تمامیت این اصول در آثار ملا صدرا به این شبهه اختصاص داده،و توضیح دهیم که اگر در کتاب اصلی نیامده به چه دلیل بوده و آیا توجیهی دارد یا خیر؟پس این مسئله غیر از مسئلهء تداخل و عدم تداخل و غیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) از مسئلهء فصل اولی است که فقط در بیان ذکر پانزده اصل بود و نمیتواند از فروعات فصل اول باشد."