چکیده:
فلسفهی هنر،حکمت و مقولهی زیباییشناسی یکی از مباحثی است که سابقهی چندانی در کشور ما ندارد و تنها چند سالی است که به صورت آکادمیک و آموزش عالی به صورت یک رشتهی دانشگاهی مورد توجه و تدریس قرار گرفته است.پدیدههای فوق از جمله مباحثی هستند که در تمدن غرب،قدمتی طولانی دارد.کتاب حکمت،هنر و زیبایی شامل مجموعه مقالاتی است که نویسنده در برخی نشریات تخصصی هنر و نیز برخی همایشهای داخلی و خارجی ارائه شده و محور کلی آنها حکمت و فلسفهی هنر میباشد.
خلاصه ماشینی:
حکمت،هنر و زیبایی محمد افروغ* حکمت،هنر و زیبایی(مجموعه مقالات) دکتر حسن بلخاری قهی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده فلسفهی هنر،حکمت و مقولهی زیباییشناسی یکی از مباحثی است که سابقهی چندانی در کشور ما ندارد و تنها چند سالی است که به صورت آکادمیک و آموزش عالی به صورت یک رشتهی دانشگاهی مورد توجه و تدریس قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: فلسفهی هنر،حکمت،زیباییشناسی،هنر و معماری اسلامی مایا؛تخیل هنری خدا (تأملی در مبانی حکمی هنر هندو با استناد به آراء"آناندا کومارا سوامی") کتاب حکمت،هنر و زیبایی شامل یازده مقاله از سلسله مقالات نگاشته شده توسط دکتر بلخاری استاد فلسفهی هنر است.
دکتر بلخاری در ادامه به نسبت مایا و هنر اشاره میکند و عقیده دارد این معنا قابل تبیین نیست مگر اینکه در ابتدا مفهوم هنر در ذهن و زبان تمدنهای شرقی و به ویژه دیدگاه کومارا سوآمی را در مورد آن به تحلیل و تأویل نشینیم.
هنر و زیبایی در دورهی رنسانس رنسانس که در اصل دورهی گذر از جهان سنت محور به جهانی مدرن و نواندیش است در دورهی اول خود بازتولید مکرر آراء افلاطون و ارسطو به عنوان اساطیر فلسفهی هنر و زیباییشناسی میپردازد به عنوان مثال ایدههای افلاطون در مورد جنون ربوبی(در رسالهی ایون) توسط کسانی چون"لئونه ابرو"و"جوردانو برونو"و"مارسلیو فیچینو"و" توماسو کامپلانا"زنده گردید.
وی در این مورد مینویسد:خانم نجیب اوغلو در کتاب خویش با محور قرار دادن طومار توپقاپی(که طوماری است بسیار ارزشمند و حاوی نقوشی هندسی برای دیوارها و طاقها در معماری اسلامی)به نقد و بررسی اسناد و مدارک تاریخی نقوش تزئینی معماری اسلامی و نیز مبانی نظری آنها پرداخت.