خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در قرآن کریم 1 حسن عرفان باور به پیامبران و اعتقاد به حضرت محمد صلی الله علیه و اله دومین اصل اعتقادی دین ما است.
در این قلمرو،معرف اجلای از معرف است؛یعنی معرفیکننده (خداوند متعال)بر تمام زمینههای وجودی و عظمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله احاطه دارد و باارزشترین شناخت هنگامی است که عالم به معلوم خود محیط باشد.
(البته امامان علیهم السلام نیز این گونه بودهاند)در روایت آمده است:«ثم اخرجنا الی اصلاب الآباء و ارحام- در شمارش اجداد پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله غالبا از او تجاوز نمیکنند؛چون روایت شده است که حضرت فرمود: «اذا بلغ نسبی الی عدنان فامسکوا؛1یعنی هرگاه نسب من به عدنان رسید،ه او بسنده کنید.
ألم یجدک یتیما فآوی؛ 2«آیا خداوند تو را یتیم نیافت پس پناه بخشید؟» در این آیهء شریفه،خردسالی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و پناهیابی او گوشزد شده است.
» خلاصهء سخن علامهء طباطبایی در تفسیر آیه،این است که آشنایی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با معارف گستردهء قرآن و التزام به برنامههای عملی و اعتقادی آن،پس از بعثت،چونان پیش از بعثت نبود.
بیشک من سالهایی(پیش از بعثت)در میان شما زیست کردم(و آیهای نیاوردم)آیا نمیاندیشید؟»3 در برخی از آیات،کلمهء«امی»که نمودی از پیشینهء رسول اکرم صلی الله علیه و اله است، تکرار شده: الذین یتبعون الرسول النبی الامی؛ 4 «کسانی که تبعیت کردند رسولی را که درس نخوانده بود."