چکیده:
هدف اصلی مقاله حاضر،پاسخگوئی به این پرسش است که اهداف،اصول و روشهای تربیتی از نظر زرتشت،چیست؟روش تحقیق مورد استفاده کیفی بوده و برای پاسخگوئی به پرسش تحقیق، متون،مقالات و یا کتبی که به نحوی با اندیشههای زرتشت مربوط بود،مطالعه شد؛اما منبع اصلی مورد استفاده کتاب اوستا میباشد.از نظر زرتشت،بین خیر و شر در جهان،تنازع وجود دارد تا جائی که در نبردگاه هستی،پیروزی نهائی با نیکی است.انسان از نظر او،موجودی دوبعدی است.دانائی و خردورزی از ویژگیهای بارز بعد روحانی انسان تلقی میشود.همچنین از نظر اواهو،دئنا،بئوذ،اورون و فروهر پنج قوای نهادی انساناند.او معتقد است،جهانشمولی،رضایت اهورامزدا،پرورش روحیه طبیعت دوستی و حفظ منابع از جمله اهداف تعلیم و تربیت هستند.پندار نیک،گفتار نیک و کردار نیک نیز اهداف دریافت شده از اهداف کلی تربیتی زرتشت میباشد.زرتشت تعلیم و تربیت را،بر اصل تنازع خیر و شر،توحیدگرائی نظری و ثنویتگرائی عملی،خردورزی و انتخاب آزاد بنا نهاده است و معتقد است،با استفاده از روشهای محبتورزی،جرأتآموزی و پرورش روحیه ایثار،پرورش کلامی، آموزش سلبی،فضیلتپروری،تلفیق کار و دانش و تربیت جسمانی و روانی،میتوان،به اهداف تربیتی دستیافت. مقاله نتیجه میگیرد،اگرچه زرتشت یک نظریهپرداز تربیتی نیست؛اما از آموزههای وی میتوان دریافتهای تربیتی داشت.
خلاصه ماشینی:
"نگاهی به تعلیم و تربیت از دیدگاه زرتشت عبد الحمید رضوی* دانشگاه شیراز چکیده هدف اصلی مقاله حاضر،پاسخگوئی به این پرسش است که اهداف،اصول و روشهای تربیتی از نظر زرتشت،چیست؟روش تحقیق مورد استفاده کیفی بوده و برای پاسخگوئی به پرسش تحقیق، متون،مقالات و یا کتبی که به نحوی با اندیشههای زرتشت مربوط بود،مطالعه شد؛اما منبع اصلی مورد استفاده کتاب اوستا میباشد.
نقش زرتشت و آئین وی در ایجاد نظام اجتماعی ایران،در بعضی از مطالعات نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا جائی که آشوری(6731)به نقل از هگل میگوید:با رشد دین زرتشتی در دوره اشکانی،زمینه برای امپراتوری منسجمتر ساسانی فراهم شد(آشوری،481:6731).
همچنین محمد معین(3631)در کتاب خود با عنوان''مزدیسنا و تأثیر آن در ادب پارسی‘‘بعد از یک سلسله تحقیقات چنین نوشته است: ''چون در مورد زمان زردشت دلیلی مثبت در دست نیست،باید به دلایل منفی توسل جست؛از آن جمله سکوت ''هردوتس‘‘درباره زردشت است،چه اگر وی فقط یک صد سال پس از''زردشت‘‘میزیسته؛دستکم،در جزو شرح وقایع یکی از چهار پادشاه ماد،اسمی از پیغمبر ایرانی میبرد...
علی اصغر حکمت(4531)نیز به نقل از ناس(6591)،در کتاب تاریخ جامع ادیان از آغاز تا امروز در مورد آموزش دیدن زرتشت چنین نوشته است:روایات باستانی بر آن است که زرتشت در پانزده سالگی نزد آموزگاری تعلیم یافت و از او کشتی(نام کمربند مقدس زرتشتیان است)دریافت کرد(حکمت،303:4531).
زرتشت،آزاد بودن انسان در چگونه اندیشیدن و چگونه گزیدن را این چنین بیان کرده است: دریافتم که اندیشه رسا از توست،خرد جهان آفرین از توست،و ای خداوند جان و خرد،این نیز از توست که انسان را راه نمود و آزاد گذاشت که اگر بخواهد به راستی گراید یا دروغ را برگزیند."