چکیده:
بررسی سیر شکل گیری علم روان شناسی و جایگزینی آن با «علم النفس فلسفی» و بررسی آیاتی از قرآن کریم که ناظر به اطمینان قلبی اند، گویای این است که اگرچه آرامش روانی در بهشت به اطمینان قلبی منحل می شود؛ اما گاهی انسان مومن در دنیا به دلیل شرایط نامساعد اجتماعی، در عین برخورداری از اطمینان قلبی، آرامش روانی مطلوبی ندارد.
این نکته بیانگر آن است که نباید آرامش روانی، هدف جدی در تبلیغ دین باشد و شاد یا غمگین بودن، به عنوان اوصافی برای معرفی دین مبین اسلام مورد تاکید قرار گیرد وگرنه تفاوت جوهری دین اسلام با عرفان های کاذب، مواد مخدر و داروهای روان گردان برای توده مردم در ابهام خواهد ماند.
خلاصه ماشینی:
"براساس آنچه گفتیم توصیف اسلام با اوصاف«شاد»و«غمگین»و امثال آنها،یکخطای آشکار است؛زیرا شادی و غم در سطح روان آدمی جریان دارند و ممکن است ناشی ازجهل یا برآمده از معرفت باشند؛از آنجا که اکثر شادیهای برآمده از جهل،به منزلگاههایخطیر،پیشروی انسان است،از فرح در قرآن به خوشی یاد نشده است و حزن نیز خودبهخود بد نیست؛بلکه قسم پسندیده آن در راستای اطمینان قلبی و مورد توصیه معصومان علیهم السلامقرار گرفته است؛همانگونه که حزن ناشی از توجه به دنیای گذرا،سرزنش شده است.
آیات المهدویة فی القرآن من منظار الاحادیث التفسیریة محمد علی رضائی اصفهانی* الخلاصة {IBتأتی عبارة«نزلت»التی وردت فی الأحادیث التفسیریة فی ذیل الآیات التی تتعلقبالامام المهدی علیه السلام بمعنی تطبیق الآیة علی شأن هو غیر شأن نزولها تارة،و تأتی تارةاخری بمعنی تأویل الآیة و الأخذ.
csnaruq@eeazer الفتنة من منظار الامام علی علیه السلام نقی غیاثی* محمد جواد هراتی** الخلاصة {IBجاءت کلمة«الفتنة»فی کتاب نهج البلاغة بمعنی«الابتلاء الالهی»الذی یعد احدامن ضرورات الدوافع التاریخیة التی تدعو الانسان الی الرقی،و یدفع بنی الانسان الیالبحث عن الحق و الأخذ به.
oohay@ytarahjm دراسة مقارنة بین«الاستقرار النفسی»فی علم النفس،و«الطمأنینة القلبیة»فی القرآن الکریم مهرداد ویس کرمی* سید رضا مؤدب** الخلاصة {IBیظهر من خلال بحث تطور النفس و انبثاقه من«علم النفس الفلسفی»،و بحثالآیات القرآنیة الدالة علی السکینة النفسیة،ان السکینة النفسیة فی الجنة تتلاشیو تذوب فی الطمأنینة القلبیة،غیر ان المؤمن یتعرض احیانا فی الدنیا و بسبب الظروفالاجتماعیة السلبیة،الی فقدان السکینة النفسیة رغم ما یتمتع به من طمأنینة قلبیة."