The main object of this article is to work quickly in order to know the capacity of the two doctrines in the Mehdisim researches. And to expand the use of new terms such as “research” and “doctrine ” in the Mehdisim knowledge regardless of their background، opinions، and the extent of its identification. This subject will lead produce cases of exaggerations in the field of introducing the Mehdisim knowledge and sciences.
In another words، we can say that، the Mehdisim is one of the holy and noble knowledge in Islam. Based on that، it is necessary to be careful to present the optimum style and the right information about it.
Although the term “doctrine” is being used in the western religious researches، but it still unable to present and to explain the Mehdisim knowledge. From this point، it became necessary to get use of another currents that have extra features، then it will be possible to get use of the “doctrine current ” although it is old and classical but it has more ability and flexibility to present the Mehdisim researches
خلاصه ماشینی:
"مسائل عمده درجه دوم در مهدویتپژوهی عبارتند از: مهدویتپژوهی چیست؟ چگونه میتوان آن را تعریف کرد؟ آیا مهدویتپژوهی رشته علمی مستقل است یا یک حوزه مطالعاتی میانرشتهای؟ وجوه تمایز دو نگاه و آثار و فواید چنین تفکیکی در مهدویتپژوهی چیست؟ موضوع مهدویتپژوهی چیست؟ ضرورتهای مهدویتپژوهی چیست؟ اهداف و غایات مهدویتپژوهی کدام است؟ پیشینه مطالعات مهدویتپژوهی چیست؟ وجوه تحول در آن، چه بوده است؟ مکاتب و رویکردهای علمای مختلف به مهدویتپژوهی در ادوار مختلف چه بوده است؟ گرایشها و عرصههای مطالعاتی مهدویتپژوهی چیست؟ روششناسی مطالعات مهدویت چگونه است؟ آیا مهدویتپژوهی مطالعهای تک روشی است یا روشهای مختلف در آن کاربرد دارد؟ جایگاه و اهمیت مهدویتپژوهی در مطالعات اسلامی چیست؟ آیا مهدویتپژوهی، مطالعهای صرفا اسلامی است یا برای آن، گونة غیر اسلامی نیز در ادیان و مکاتب دیگر میتوان یافت؟ وضعیت کنونی مهدویتپژوهی در حوزهها و دانشگاهها چگونه است؟ وضعیت رشته تخصصی مهدویت در حوزه علمیه قم چگونه بوده و دستاوردها، خلأها و آسیبهای آن کدام است؟ نقش و وظایف نظام اسلامی در ترویج و گسترش مهدویتپژوهی در جامعه اسلامی چیست؟ و ......."