چکیده:
در این مقاله، نویسنده با فرض تفاوت جدی و اساسی میان علم سیاست غربی و نهضت امام خمینی(ره) در مبانی، مفاهیم، پیش فرض ها و نظام صدق حاکم، بر این نظر است که این تفاوت و تعارض به تحریف و تقلیل نهضت امام خمینی (ره) در تحلیل های ارائه شده در چارچوب علم سیاست غربی انجامیده است. ازاین رو، در پی پاسخ به این پرسش است که در صورت پذیرش این فرضیه، این تفاوت و تعارض چه تاثیری در تحلیل نهضت امام خمینی(ره) از زاویه نگاه علم سیاست غربی دارد؟ چرا این تفاوت و تقابل سبب ناکارآمدی علم سیاست غربی در تحلیل این نهضت می شود؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش، معتقد است این تفاوت ها از سه جهت سبب این ناکارآمدی می شود:
1. فهم نادرست از مفاهیم و گنجینه واژگانی نهضت امام خمینی(ره)؛
2. نبودن ظرفیت و ابزار لازم برای درک همه ابعاد این نهضت؛
3. کاستی های موجود در مبانی و اصول موضوعه علم سیاست غربی.
این مقاله، برای اثبات ناکارآمدی علم سیاست غربی، به توصیف و تبیین این سه جهت می پردازد و مصداق هایی از کاستی های موجود در نظریه های غربی را به عنوان نمونه ای از این ناکارآمدی در این سه جهت بیان می دارد.
The author assumes، in this article، that there are serious and fundamental differences between western political science and Imam Khomeini’s (r) movement in regards to their bases، concepts، premise، and … . He believes that these differences and contradictions have resulted in Imam Khomeini’s (r) movement being distorted and its value being lessened in analyses written in the framework of western political science. Therefore، he is trying to answer the question that if the assumption is accepted، what effects do these differences and contradictions have in the analysis of Imam Khomeini’s (r) movement from the point of view of western political science? Why do these differences and contradictions cause an inability in western political science to analyze this movement? The author، in answering these questions، believes that these differences cause inability in three forms:
1. A misunderstanding of concepts and terms used in Imam Khomeini’s (r) movement.
2. An absence of the necessary tools to understand all of the dimensions of the movement.
3. Shortcomings present in the bases and principles of the subject-matter of western political science.
This article، in order to prove the inability of western political science، describes these three forms. Instances of the shortcomings that exist in western opinions are given as examples of the inabilities in these three forms.