چکیده:
با وجود اینکه نهضت حسینی ماهیتی سیاسی و حماسی داشت، در طول تاریخ، ابعاد حماسی و سیاسی آن در میان شیعیان کمرنگ یا به عبارتی دچار تحریف و انحراف شد، به گونهای که به یک فرهنگ مصیبتزده و عزلتنشین مبدل گشت، ولی در روند انقلاب اسلامی، نگرش عمومی مردم ایران به نهضت حسینی تغییر کرد و تبدیل به یک فرهنگ حماسی و سیاسی شد. در این میان، نقش متفکران دینی بهویژه روحانیت شیعه بسیار مهم و اساسی بود. مقاله حاضر، به چگونگی فعالیت روحانیت و متفکران مذهبی در این تغییر نگرش میپردازد و با بررسی ادبیات متفکران روحانی و روشنفکران دینی
Although Imam Hussein's uprising had a political and heroic nature, those aspects have been so weakened or – in other words – deviated throughout history that it turned into a cloistered and unsociable culture. Through Islamic revolution, however, people's general attitude towards Imam Hussein's uprising changed into a political and heroic culture once more. Here, the role of religious thinkers, especially the Shiite clergy was most essential and critical. The present article, therefore, deals with the cleric's and religious thinker's activities in this change of attitude. It tries to display the degree of influence of religious intelligentsia on the Ashura culture and people's attitude towards Imam Hussein's movement and the philosophy of mourning ceremonies by reviewing the works of cleric-thinkers and religious intelligentsia of the Islamic revolution pertaining to Imam Hussein's movement. Finally, it will briefly mention the effects of this attitude change on people's behaviors and their mottos. From 1340s on, Imam Khomeini, Martyr Mottahari, Dr. Shariati, and many religious scholars and clerics attempted to resist deviancies in Ashura, explaining its heroic and political aspects. Their thoughts and works reflect their attempts to revive political and heroic aspects of Ashura, and thereby explaining the true goals of Imam Hussein's movement, which links politics and religion. Iranian people, therefore, took Imam Hussein's movement as a model for their revolution and, considering the principle of "enjoining good and forbidding evil", identified Shah's regime as a great evil, revolting against evil to eliminate it and establish Islamic government. The mourning ceremonies then were no longer simply dolorous ceremonies, but turned into heroic movements and political demonstrations. To explain this change in attitude, we have attempted to make use of Holland's theory, one of the stimulus-response theories in social psychology.
خلاصه ماشینی:
شهيد هاشمينژاد، مفاسد و انحرافهاي زمان سه خليفه اول را زمينه شكلگيري قيام امام حسين( میداند، (هاشمینژاد، 1353: 145 و 146) سپس اوج اين فساد را در زمان يزيد معرفي ميكند و میگوید: «اگر حسين( در برابر يزيد تسليم ميگشت، تا چند سال ديگر، نه از اسلام خبري بود و نه از آورنده آن» (همان: 197) هاشمينژاد با اشاره به وصيتنامه امام حسين( به محمد بن حنفيه، هدف آن حضرت را اصلاح امت اسلامي و تأمين خير و سعادت آنان و انجام امر به معروف و نهي از منكر معرفي ميكند.
(صالحی نجفآبادی، 1349: 8) وي همانگونه كه خود نيز در مقدمه اشاره كرده است، میکوشد تا نظر دو گروه افراطي را تخطئه و رد كند؛ زیرا با وجود اينكه نظر آنها در مقابل هم قرار دارد، ولی نتيجه بحث هر دو اين است كه نميتوان از قيام امام حسين( بهعنوان يك الگو و مكتب پيروي كرد.
(همان: 342 ـ 345) او که به اين بهانه، به صورت مختصر درباره حكومت اسلامي نيز بحثهايي را مطرح ميكند، چنين مينويسد: «از آنچه گذشت، روشن شد كه هدف اصلي امام حسين( از مقاومت و اقدام براي تشكيل حكومت، حمايت از اسلام بوده است.
(بهشتی، 1360: 44) شهيد بهشتي( پس از بيان سه شرط مبارزه پيروز، به تفسير قيام حسيني ميپردازد و ميگويد هدف امام حسين( اين است که حق و باطل را به مردم معرفي کند و حتي اگر نتوانست حکومت را به دست گيرد، باز هم مقصود تأمين شده باشد.