چکیده:
آیه تطهیر یکی از ادله شیعه بر عصمت اهلبیت پیامبر^ است و از جهات مختلفی درباره آن بحث شده است. یکی از جنبههایی که کمتر به آن پرداخته شده، استقلال نزول آیه و تأثیر آن در ظهور و فهم معنای آیه است. در این مقاله پس از تبیین اینکه پیوستگی در نزول، شرط تحقق سیاق معتبر است، استقلال نزول آیه با شواهد درونی و ادله بیرونی اثبات میشود و آثار آن در معنای لام در «لیذهب»، متعلق و مفعول «یرید»، تکوینی بودن اراده و دلالت آیه بر عصمت اهلبیت و تعیین معنا و مصادیق اهلبیت در این آیه، تبیین و با روایات تأیید خواهد شد.
The verse of purification has been regarded by Shiites as a Quranic proof for the household of the Prophet to be pure. It، therefore، has been studied in different aspects of which the one little attended to is the problem of the paper. The paper، having shown the essential part of continuity in forming a valid contextual body، has proved independent revelation of the verse of purification in different ways. As is proved in the paper، the will intended in the verse is creative and the members of the household of the prophet have been determined.
خلاصه ماشینی:
"مؤید این بیان روایات فراوانی است که به قرینه مقام یا با صراحت، شمول آیه را از غیر افراد یادشده نفی میکنند یا خبر میدهند که پیامبر’ در پاسخ برخی از همسران خود که هنگام معرفی اهلبیت حاضر بوده و پرسیدهاند آیا من نیز از اهلبیت شما هستم، جواب مثبت نداده و اهلبیت بودن آنان را نفی کرده است: ـ طبری با سند خویش از رسول خدا’ نقل کرده است که فرمود: نزلت هذه الآیة فی خمسه: فی وفی علی (رضی الله عنه) وحسن (رضی الله عنه) وحسین (رضی الله عنه) وفاطمة (رضی الله عنها) «إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا».
از این دو مقدمه نتیجه میگیریم که برای فهم معنای آیه تطهیر باید آیه بهتنهایی ملاحظه شود و به سیاق آن توجه نشود؛ و آیه بهتنهایی و جدا از آیات قبل و بعد ظهور دارد در اینکه متعلق «یرید» «لیذهب عنکم الرجس» و «یطهرکم» است و فعل «یذهب» و «یطهر» یا بهواسطه «أن» مقدر و یا بهواسطه خود «لام» به اذهاب و تطهیر تأویل میروند و مفعول «یرید» میباشند، با توجه به اینکه متعلق اراده، فعل خود خدای متعال است، تکوینی بودن اراده قطعی است و تشریعی بودن آن تصور ندارد و درنتیجه دلالت آیه بر عصمت اهلبیت روشن است."