چکیده:
انسان مخلوق خدای متعالی است که نعمتهای بیکرانی به او اعطا کرده است، نعمتهای مادی و نعمتهای معنوی. شکرگزاری مخلوق در برابر خالق منان، کمترین وظیفه بندگان شایسته خداست. غالبا نعمتهای مادی برای ما جلوهگری مینماید. اگر بنده شاکری باشیم، از این نعمتها خدای متعال شاکریم. در حالی که نعمتهای معنوی به مراتب مهمتر و ارزشمندتر از نعمتهای گذرای مادی است. هرچند ما معمولا در برابر شکر نعمتهای الهی غافل و یا ناتوانیم، اما اعتراف به ناتوانی از شکر نعمتهای الهی، از جمله سیره حضرات معصومان: است که ما نیز باید از این سیره پیروی کنیم.اگر جهانیشدن به معنای نگریستن به جهان به عنوان یک کل باشد و همه انسانها را به عنوان اعضای جامعه بشری بدانیم، جهانیشدن اسلامی به معنای تأمل در جهان به عنوان یک هستی واحد و نگریستن به بشریت به عنوان بندگان خدا و اعضای یک پیکره واحد است. چنین نگاهی به انسان و جهان، مؤلفههای جهانیشدن اسلامی را شکل میدهد که بررسی آن، مسئله این نوشتار است که به روش تحلیلی و استدلالی تدوین یافته است. هدف پژوهش بیان بررسی اجمالی رابطه اسلام و جهانیشدن از منظر اندیشمندان غربی است که با اشاره به مبانی نظری جهانیشدن غربی، امتیازات جهانیشدن اسلامی را در قالب مؤلفههایی مانند آرمانگرایی، توحیدمحوری، فطرتگرایی، عدالتخواهی، اجتهادمحوری، علمگرایی، باور به حکومت جهانی واحد، دعوتمحوری و جهادگرایی نمایان سازیم.
خلاصه ماشینی:
"اما حضرت بدون اینکه به نعمتهای مادی تصریحی داشته باشند ـ گرچه اطلاق سخن ایشان درباره نعمتها، به نعمتهای مادی نیز ناظر میباشد ـ به نعمتهای معنوی تصریح دارند و برخی از آنها را نام میبرند و میفرمایند: «جللتنی نعمک من انوار الأیمان حللا، وضربت علی لطآئف برک من العز کللا، وقلدتنی مننک قلائد لا تحل، وطوقتنی اطواقا لا تفل»؛ نعمت انوار ایمان مرا با جامهها و زیورهای مجلل آراسته است و لطایف جود و کرمت تاج عزت بر سرم نهاده و احسانهایت رشته علاقه و طوقهای شرافتی بر گردنم افکنده، که دیگر گشوده نمیگردد.
در برخی روایات آمده است خانههایی که در آنها قرآن تلاوت میشود، به مانند ستارگان برای فرشتگان و سماواتیان میدرخشند و نورافشانی میکنند: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند: خانههای خود را با تلاوت قرآن روشن کنید و آنها را گورستان قرار ندهید، چنانکه یهود و نصارا چنان کردند، در کلیساها و عبادتگاههای خود نماز گزاردند و خانههای خود را معطل نهادند (و در آنها عبادتی انجام ندادند)؛ زیرا هرگاه در خانه بسیار قرآن تلاوت شود، خیر و برکتش زیاد میشود و برای اهل آن فراخی و وسعت فراهم میآید.
تعبیر «حلو أساور من فضة» از آنروست که در فرهنگ عرب، بهترین زیورها را به طلا و نقره نسبت میدهند و بر اساس آن فرهنگ و ذهنیت، قرآن میفرماید که بهشتیان با دستوارههایی از نقره زینت یافتهاند و این تمثیل و تشبیه با هدف ایجاد فهم و درک ناقصی از برخی از نعمتهای بهشتی است و الا زینتهای بهشتی قابل مقایسه با طلا و نقره و سایر زینتهای دنیایی نیستند؛ چون درک حقیقت آنها برای ما میسور نیست، خداوند بر آن شده که در حد فهم و درک ما زینتهای بهشتی را به ما معرفی کند."